Att förebygga förlossningsdepression: En psykoedukativ modell
Österåker, Frida (2019)
Österåker, Frida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119227
Tiivistelmä
Detta utvecklingsarbete grundar sig på respondentens tidigare examensarbete (With-Hällund & Österåker 2012), som beskrev hur kvinnor som hade haft förlossnings-depression upplevde bemötandet på mödrarådgivningen. I undersökningen framkom det bl.a. att kvinnorna hade önskat tillräcklig information om förlossningsdepression, att det skulle ha funnits tillräckligt med tid för samtal och diskussion på mödrarådgivningen samt att personalen skulle ha kunnat visa dem vidare för vård.
Syftet med detta utvecklingsarbete var att skapa ett verktyg som kan användas av vårdpersonal för att förebygga förlossningsdepression. Detta verktyg utgörs av en modell för en psykoedukativ gruppverksamhet riktad till gravida kvinnor med förhöjd risk att insjukna i förlossningsdepression. I den utformade modellen ges ramar för vilka ämnen som borde behandlas i den psykoedukativa gruppen samt vilka kriterierna för att delta i gruppen är. Därtill ges praktiska råd till gruppdragaren.
Ämnena som behandlas i den psykoedukativa gruppen har tagits fram genom att utgå från Depressionsskolan-modellen. För att få ämnena riktade till den avsedda målgruppen har personal på mödrarådgivningen intervjuats genom frågeformulär och kunskap från tidigare forskning har hämtats. Deltagarkriterierna för gruppen har tagits fram genom ett frågeformulär till personal på mödrarådgivningen samt genom att studera litteratur. This development project project is based on the respondent’s earlier bachelor’s thesis (With-Hällund & Österåker 2012), which described how women who had suffered from postpartum depression felt that that their mental health was attended to by the maternity care. The study results showed that the women had wished for more information about postpartum depression, enough time for discussion during the visits at the maternity clinic and that further care should have been arranged by the maternity care staff when signs of illness were seen.
The purpose of this development project was to create a tool, that can be used by health care professionals to prevent postpartum depression. The tool consists of a psychoeducational group intervention model addressed to pregnant women at higher risk for postpartum depression. The model provides a framework for topics that should be discussed during the psychoeducational group intervention and for criteria for participation in the group. In addition, practical advice to the group leader is given.
The topics that should be discussed during the psychoeducational group intervention have been defined using the Masennuskoulu-model as a base. In order to get the discussion topics directed to the intended target group, staff at maternity clinics have been interviewed through questionnaires and knowledge from previous research has been collected. The criteria for participation in the psychoeducational group have been developed through questionnaire interviews with staff at maternity clinics and by studying literature.
Syftet med detta utvecklingsarbete var att skapa ett verktyg som kan användas av vårdpersonal för att förebygga förlossningsdepression. Detta verktyg utgörs av en modell för en psykoedukativ gruppverksamhet riktad till gravida kvinnor med förhöjd risk att insjukna i förlossningsdepression. I den utformade modellen ges ramar för vilka ämnen som borde behandlas i den psykoedukativa gruppen samt vilka kriterierna för att delta i gruppen är. Därtill ges praktiska råd till gruppdragaren.
Ämnena som behandlas i den psykoedukativa gruppen har tagits fram genom att utgå från Depressionsskolan-modellen. För att få ämnena riktade till den avsedda målgruppen har personal på mödrarådgivningen intervjuats genom frågeformulär och kunskap från tidigare forskning har hämtats. Deltagarkriterierna för gruppen har tagits fram genom ett frågeformulär till personal på mödrarådgivningen samt genom att studera litteratur.
The purpose of this development project was to create a tool, that can be used by health care professionals to prevent postpartum depression. The tool consists of a psychoeducational group intervention model addressed to pregnant women at higher risk for postpartum depression. The model provides a framework for topics that should be discussed during the psychoeducational group intervention and for criteria for participation in the group. In addition, practical advice to the group leader is given.
The topics that should be discussed during the psychoeducational group intervention have been defined using the Masennuskoulu-model as a base. In order to get the discussion topics directed to the intended target group, staff at maternity clinics have been interviewed through questionnaires and knowledge from previous research has been collected. The criteria for participation in the psychoeducational group have been developed through questionnaire interviews with staff at maternity clinics and by studying literature.