Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työhyvinvointi osana henkilöstökokemusta : Kumpi muodostaa kumman?

Kulojärvi, Katja (2019)

 
Avaa tiedosto
Kulojarvi_Katja.pdf (1.498Mt)
Lataukset: 


Kulojärvi, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098888
Tiivistelmä
Vietämme suuren osan elämäämme työn parissa, joten on tärkeää, millaiseksi työelämän koemme. Työ tekee onnelliseksi ja jollekin se on elämän tarkoitus. Jos työ tekee onnettomaksi, kannattaa pysähtyä miettimään, mikä siihen on syynä. Onko syy itse työssä vai tekijässä?

Työhyvinvointi käsitteenä laajenee ja muuttuu työelämän mukana. Työhyvinvointia on tutkittu paljon ja tässä tutkimuksessa on keskitytty itse työhyvinvointiin selvittäen sen historiaa, määritelmiä ja vaikuttavia tekijöitä. Tällä tutkimuksella on haluttu määrittää, mikä vaikutus työhyvinvoinnilla on työtyytyväisyyteen, yhteistyöhön ja henkilöstökokemukseen. Mikä merkitys on työhyvinvoinnilla henkilöstökokemuksessa ja kenen vastuulla työhyvinvoinnista huolehtiminen on.

Fazerin työntekijöille suunnatun tutkimuksen tulosten perusteella työhyvinvointi voidaan määritellä ihmisen kokonaisvaltaiseksi hyvinvoinniksi. Vastuu sekä omasta että työyhteisönsä hyvinvoinnista on jokaisella työntekijällä itsellään. Fazerilaiset ovat tutkimuksen mukaan valmiita panostamaan siitä huolehtimiseen. Työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä tärkeimmäksi nousee hyvä työilmapiiri. Motivoiva työ ja joustavuus ovat myös työntekijöille tärkeitä työhyvinvointia parantavia tekijöitä. Työhyvinvoinnissa ei siis kaiken kaikkiaan ole kyse aivan mahdottomista asioista ja kehittämällä sitä asia kerrallaan työyhteisö voi saavuttaa unelmatiimin.

Tällä tutkimuksella on saavutettu henkilöstökokemuksen määritelmä. Fazerilaisten mielestä henkilöstökokemus on työntekijän kokemaa työtyytyväisyyttä. Työntekijän saamat palautteet, kehittämistoimeen ryhtymiset ja onnistumiset mahdollistavat henkilöstökokemuksen muodostumisen. Sitä voidaan myös verrata työilmapiiriin. Työhyvinvointiin panostaminen tuottaa henkilöstökokemuksesta uuden lisäarvon työnantajalle. Ihmiset muodostavat kuvan työnantajastaan niistä kokemuksista millä tavalla työ koetaan, mistä se muodostuu, minkälainen työyhteisö on, miten työhön pystytään vaikuttamaan ja millaista johtamisen tulee olla.

Meidän jokaisen oma työhyvinvointi lähtee meistä itsestämme, omista arvoistamme ja yksinomaan meidän omasta halustamme. Millään työnantajan toimella ei ole merkitystä, mikäli työntekijä ei ole halukas panostamaan itseensä eikä omaan hyvinvointiinsa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste