Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tarinoita johtajuudesta varhaiskasvatuksessa : päiväkodin johtajien kokemuksia eri-ikäisten työntekijöiden johtamisesta Kaarinan päiväkodeissa

Sysinoro, Taru (2019)

 
Avaa tiedosto
Sysinoro_Taru.pdf (626.4Kt)
Lataukset: 


Sysinoro, Taru
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139403
Tiivistelmä
Kuntasektorilla on tapahtumassa laaja eläköityminen lähivuosina. Erityisesti yli 64-vuotiaiden osuus väestöstä on Kaarinassa ollut kasvussa jo pidempään. Kunta-alalla on panostettavaa ikäjohtamisen kehittämiseen Lisäksi kunnista pitää pystyä rakentamaan kilpailukykyinen työympäristö, joka houkuttelee osaavaa ja pätevää henkilöstöä.

Tutkimus ”Tarinoita johtajuudesta varhaiskasvatuksessa” on päiväkodin johtajuutta ja eri-ikäisten työntekijöiden johtamista käsittelevä tapaustutkimus. Tutkimuksen lähestymistapa on narratiivinen. Tutkimusympäristönä on Kaarinan kaupungin varhaiskasvatus.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia päiväkodin johtajilla on johtamisesta. Tutkimuksen tehtävänä oli tuottaa tietoa Kaarinan kaupungin päiväkotien eri- ikäisten työntekijöiden johtamisesta ja työyhteisöjen toimivuudesta esimiesten kokemana. Aineisto kerättiin haastattelemalla päiväkodin johtajia käyttämällä avointa haastattelua.

Tuloksissa kävi ilmi, että johtajuuskulttuuri ja johtaminen ovat muutoksessa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen pedagogiset vaatimukset kasvavat uuden varhaiskasvatuslain myötä.

Tarinoissa tuli esille johtajien oma jaksaminen sekä työntekijöiden jaksamisen tukeminen. Vajaatyökykyiset ovat haaste esimiestyössä sekä työtiimien rakentamiselle päiväkodissa. On panostettava nuorten työntekijöiden työhön perehdytykseen ja ikääntyvien työntekijöiden osaamisen johtamiseen.

Työntekijöiden osallisuuden ja vuorovaikutuksen lisääminen ovat keinoja edistää myönteistä ilmapiiriä. Ne auttavat työhön sitoutumista sekä edesauttavat työssäjaksamista. Tutkimustulosten pohjalta olisi tärkeää kehittää ikäjohtamista, muun muassa luomalla omat johtamiskäytännöt työuran eri vaiheisiin.


Municipal sector is facing a large-scale retirement from the workforce under the upcoming years. Particularly, the percentage of people over 64 years has been growing for quite some time. Serious effort is needed for development of age management within the municipal sector. Additionally, municipalities should transform into more competitive working environment in order to attract educated and competent work force.

“Narratives of Leadership in Early Childhood Education” is a case study on leadership of a day care unit and employees of diverse ages. The study is based on narrative approach. The research was performed within early childhood education units in the town of Kaarina.

The aim of the study was to examine kindergarten managers’ experiences of management. The purpose was to provide information about the management of employees of diverse ages, and the functionality of the day care units as perceived by the managers. The research material was collected using open interviews of the managers.

The results indicate that leadership and management culture within early childhood education is under change. Due to the new Act on Early Childhood Education and Care the pedagogical requirements have increased.

The stories bring out the issues about managers’ own ability to cope and their ways for supporting employees’ capacity to work. Employees with limited capacity present a challenge for managerial work and when building up working teams. Effort needs to be put both in new employee orientation for young and skills management for elderly employees.

Better employee participation and interaction are tools for favoring positive atmosphere. They encourage commitment to work and ability to cope at the workplace. The results support the importance of the development of age management, by e.g. creating different management policies for different job career stages.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste