Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ryhmän ja roolien merkitys yhdeksäsluokkalaisten kokemana

Ryösö, Minttu (2019)

Avaa tiedosto
Ryoso_Minttu.pdf (1.139Mt)
Lataukset: 


Ryösö, Minttu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119254
Tiivistelmä
Yksilö tarvitsee ympäröivää ryhmää kehittyäkseen ja ymmärtääkseen itseään. Synnymme osaksi ryhmää ja ryhmäkokemuksilla on identiteetin kehittymisessä merkittävä painoarvo. Ryhmässä toimiminen auttaa yksilöä hahmottamaan omaa paikkaansa ja vaikuttamismahdollisuuksiaan osana ympäristöään. Ryhmässä toimiessaan ihminen tarvitsee erilaisia rooleja ja yksilön rooli muuttuu ja kehittyy elämän edetessä.

Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitkä kokemukset ryhmässä nostetaan esiin myönteisinä ja mitkä koetaan kielteisenä. Lisäksi tarkoitus oli tarkastella, mitä rooleja jäsenet nostavat esille ryhmästään. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä joustavan perusopetuksen yhdeksäsluokkalaisten ryhmän kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli nostaa esille jäsenten kokemukset ryhmästä ja ryhmärooleista. Tutkimusote oli laadulli-nen ja menetelmänä aineiston keruuseen käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua. Aineisto kerättiin kahdessa teemahaastattelussa ja yhteensä haastateltavia oppilaita oli kymmenen. Lisäksi haastateltiin ryhmän opinto-ohjaajaa, jonka tunneilla opinnäytetyö toteutettiin.

Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että ryhmän kautta saatava tuki ja turva koetaan tärkeänä. Parhaimmillaan kokemukset ympäröivästä ryhmästä koetaan osallisuutta ja itsetuntoa vahvistavana. Ryhmää yhteen liimaava huumori nousee esiin sekä ryhmän myönteisenä voimavarana, että loukkaavana pilailuna joidenkin ryhmän jäsenten kustannuksella. Ympäröivän ryhmän negatiivisena vaikutuksena nousee muun muassa toiminnan sabotoiminen ja loukkaavat kommentit. Ryhmässä vallitsevista rooleista esimerkiksi johtajan, toiminnan sabotoijan ja hauskuuttajan roolit näyttäytyvät selkeinä. Opinnäytetyön pohjalta jatkotutkimusaiheena nousee esiin huumorin kielteisten ja myönteisten merkitysten tutkiminen ryhmässä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste