Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Paikallisten asukkaiden mielikuvat Jyväskylän seudun matkailusta

Salo, Niina (2010)

 
Avaa tiedosto
Salo_Niina.pdf (4.325Mt)
Lataukset: 


Salo, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062012396
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jyväskylän seudun asukkaiden mielikuvia Jyväskylän seudun matkailusta. Tutkimuksella pyrittiin vastaamaan toimeksiantajan eli Jyväskylän matkailumarkkinoinnin tiedon tarpeeseen sekä olettamukseen, että paikallisten asukkaiden mielikuvat alueen matkailusta ovat todellisuutta huonommat. Työn osatarkoituksena oli myös selvittää, kuinka hyvin Jyväskylän seudun matkailumarkkinoinnin tavoittelemat mielikuvat seudun matkailusta sekä todelliset, eli paikallisten asukkaiden, mielikuvat vastaavat toisiaan. Tätä varten toimeksiantajalle suoritettiin esihaastattelu, jonka pohjalta laadittiin tutkimuksen kyselylomake paikallisille asukkaille.

Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Teoriaosassa käsiteltiin mielikuvien ja imagon syntymistä ja rakentumista, ja näiden käsitteiden yhtäläisyyksiä, sekä selitetään niitä markkinoinnillisesta näkökulmasta. Mielikuvamarkkinointia ja Word of Mouth –markkinointia käsiteltiin tärkeänä osana markkinointitoimenpiteitä. Teoriaa sovellettiin empiiriseen tutkimukseen, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeena suoritetulla haastattelulla. Vastauksia kerättiin paikallisilta asukkailta kesäkauden 2009 aikana eri puolilla Jyväskylää. Otannan suuruudeksi saatiin 200, mikä oli asetettu minimitavoitteeksi.

Tutkimus osoitti, että paikallisten asukkaiden mielikuvat Jyväskylän seudun matkailusta ovat melko positiivisia. Asukkaiden ja toimeksiantajan mielikuvissa on myös yhtäläisyyksiä, jotka ovat nähtävissä tutkimuksen tuloksista. Matkailumarkkinoinnin toimenpiteissä on syytä kuitenkin huomioida paremmin paikalliset asukkaat, sillä heidän roolinsa alueen markkinoijina on erittäin tärkeä. Vaikka mielikuvien todellisuus ei ole verrattavissa konkreettiseen todellisuuteen, sillä on kuitenkin hyvin keskeinen asema nyky-yhteiskunnassa. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää matkailun markkinoinnin tukena antamalla henkilöstölle tarkempaa tietoa paikallisten asukkaiden tämän hetkisistä mielikuvista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste