Sosiaalisen median käyttö matkailualan digimarkkinoinnissa
Kolu, Eetu (2019)
Kolu, Eetu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109099
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin sosiaalisen median käyttöä matkailualan yritysten digimarkkinoinnissa. Tutkimusta oli rajattu kolmeen yritykseen, joita haastateltiin. Näin ollen, tuloksia ei voida liikaa yleistää. Tämän työn toimeksiantaja oli Markkinointiakatemia. Työn tavoitteena oli tarjota Markkinointiakatemialle lisää tietoa matkailualan yritysten tilanteesta sosiaalisen median käytön suhteen.
Työn alussa aihetta tutkittiin teorian pohjalta kattavasti. Teoria osuudessa pyrittiin hyödyntämään mahdollisimman tuoreita lähteitä, koska digimarkkinointi kehittyy jatkuvasti. Kolme vuotta sitten pinnalla ollut asia saattaa olla nykyään täysin toisin tai kehittynyt hyvinkin paljon. Tämän takia lähteistä suurin osa on uusia tai korkeintaan pari vuotta vanhoja. Työssä pyrittiin käyttämään myös ensisijaisia eli alkuperäisiä lähteitä.
Työssä haastateltiin kolmea matkailualan yritystä, jotka kaikki eroavat toisistaan. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman hyvä kuva matkailualan yritysten tilanteesta sosiaalisen median hyödyntämisen suhteen, joten haastatteluihin valikoitui erityyppisiä yrityksiä, joilla on erilaiset asiakaskunnat ja kohderyhmät. Työssä hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää.
Työn alussa aihetta tutkittiin teorian pohjalta kattavasti. Teoria osuudessa pyrittiin hyödyntämään mahdollisimman tuoreita lähteitä, koska digimarkkinointi kehittyy jatkuvasti. Kolme vuotta sitten pinnalla ollut asia saattaa olla nykyään täysin toisin tai kehittynyt hyvinkin paljon. Tämän takia lähteistä suurin osa on uusia tai korkeintaan pari vuotta vanhoja. Työssä pyrittiin käyttämään myös ensisijaisia eli alkuperäisiä lähteitä.
Työssä haastateltiin kolmea matkailualan yritystä, jotka kaikki eroavat toisistaan. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman hyvä kuva matkailualan yritysten tilanteesta sosiaalisen median hyödyntämisen suhteen, joten haastatteluihin valikoitui erityyppisiä yrityksiä, joilla on erilaiset asiakaskunnat ja kohderyhmät. Työssä hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää.