Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Resurssiviisas Leijona: Keittiö 2.0
Kyllönen, Henna; Pihlaja, Liisa (2019)
Kyllönen, Henna
Pihlaja, Liisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119236
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka Leijona Catering Oy voisi kehittää toimintaansa resurssiviisaammaksi. Toimeksiantaja asetti tavoitteeksi selvittää, mitä tulevaisuuden ateriapalvelut, työnimeltään ”Keittiö 2.0 ”, voisi käytännössä tarkoittaa. Yritystoiminnan perusta on asiakkaiden tarpeiden tyydyttäminen erilaisten resurssien avulla. Vallitsevana suuntauksena on, että resurssien käytön tehostamisen lisäksi halutaan niiden avulla edistää kestävää kehitystä ja hyvinvointia. Resurssiviisaus vastaa näihin tulevaisuuden liike-toiminnan haasteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tietoa kerättiin muun muassa asiantuntijatehtävissä työskentelevää henkilöstöä haastattelemalla. Lisäksi hyödynnettiin toimeksiantajayrityksen tietoa analysoimalla sitä uusin tavoin. Tutkimusaineisto analysoitiin triangulaatiota käyttäen, ja sitä peilattiin teoreettiseen viitekehykseen resurssien käytöstä.
Tutkimuksen tuloksissa nousi vahvasti esille teknisten resurssien, kuten toiminnanohjaukseen siirtymisen lisäksi ammattitaitoisen henkilöstön merkitys. Sisäinen viestintä havaittiin tärkeäksi osa-alueeksi resurssien hyödyntämisen kannalta. Yksi erityisen merkittävä viestinnän teema on onnistunut perehdytys, jolla luodaan pohja yrityksen tapaan toimia. Esimiehiltä vaaditaan vahvan tiedolla johtamisen lisäksi myös sosiaalisia kykyjä, taitoa kohdata työntekijä ihmisenä.
Tutkimuksen avulla luotiin kokonaiskuva nykytilanteesta. Alan ja yrityksen toimintojen jatkuva kehitys nähtiin positiivisena asiana, mutta myös haasteena. Näin ollen ”Keittiö 2.0” ei voi olla koskaan valmis, koska muutos on jatkuvaa. The purpose of the study was to find out how Leijona Catering Oy, the commissioner of the thesis, could develop their operations to be resourcefully wiser. The aim, set by the commissioner was l to find out what the future catering services could be in practice, by the name of "Kitchen 2.0".
Business is always based on satisfying customer needs with the resources available. The current trend is that the resources are used more efficiently, and the aim is also to promote sustainable development and the overall well-being.
The thesis was implemented as a qualitative study. When the subject is wide, several areas were studied by different methods. New information was collected mainly through interviews. In addition, existing information from the commissioner was utilized by analyzing it from a new perspective. The research material was analyzed using triangulation and it was mirrored in the theoretical reference framework regarding the use of resources.
The results of the research strongly highlighted the importance of technical resources, such as the transition from previous ERP-system to a new one that utilizes modern data collection for example.
Internal communication was identified as an important part of the resource utilization, one particularly important theme of communication was a successful briefing. The managers are highly required not only to manage by knowledge but also social skills such as to face an employee as a human being. The study created an overall picture of the current situation. The continuous development of the restaurant business and the company's operations were seen as a positive thing, but also as a challenge in defining “Kitchen 2.0”.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tietoa kerättiin muun muassa asiantuntijatehtävissä työskentelevää henkilöstöä haastattelemalla. Lisäksi hyödynnettiin toimeksiantajayrityksen tietoa analysoimalla sitä uusin tavoin. Tutkimusaineisto analysoitiin triangulaatiota käyttäen, ja sitä peilattiin teoreettiseen viitekehykseen resurssien käytöstä.
Tutkimuksen tuloksissa nousi vahvasti esille teknisten resurssien, kuten toiminnanohjaukseen siirtymisen lisäksi ammattitaitoisen henkilöstön merkitys. Sisäinen viestintä havaittiin tärkeäksi osa-alueeksi resurssien hyödyntämisen kannalta. Yksi erityisen merkittävä viestinnän teema on onnistunut perehdytys, jolla luodaan pohja yrityksen tapaan toimia. Esimiehiltä vaaditaan vahvan tiedolla johtamisen lisäksi myös sosiaalisia kykyjä, taitoa kohdata työntekijä ihmisenä.
Tutkimuksen avulla luotiin kokonaiskuva nykytilanteesta. Alan ja yrityksen toimintojen jatkuva kehitys nähtiin positiivisena asiana, mutta myös haasteena. Näin ollen ”Keittiö 2.0” ei voi olla koskaan valmis, koska muutos on jatkuvaa.
Business is always based on satisfying customer needs with the resources available. The current trend is that the resources are used more efficiently, and the aim is also to promote sustainable development and the overall well-being.
The thesis was implemented as a qualitative study. When the subject is wide, several areas were studied by different methods. New information was collected mainly through interviews. In addition, existing information from the commissioner was utilized by analyzing it from a new perspective. The research material was analyzed using triangulation and it was mirrored in the theoretical reference framework regarding the use of resources.
The results of the research strongly highlighted the importance of technical resources, such as the transition from previous ERP-system to a new one that utilizes modern data collection for example.
Internal communication was identified as an important part of the resource utilization, one particularly important theme of communication was a successful briefing. The managers are highly required not only to manage by knowledge but also social skills such as to face an employee as a human being. The study created an overall picture of the current situation. The continuous development of the restaurant business and the company's operations were seen as a positive thing, but also as a challenge in defining “Kitchen 2.0”.