Jyväskylän keskustan palvelujen kehittäminen
Tuohimetsä, Laura; Hyvönen, Jonna (2019)
Tuohimetsä, Laura
Hyvönen, Jonna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119235
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Jyväskylän keskustan nykyisten palvelujen käyttöä kuluttajien näkökulmasta sekä löytää keinoja, joilla keskustan palveluja voitaisiin kehittää. Tarkoituksena oli selvittää mitä ja millaisia palveluita keskustaan halutaan lisää, jotta keskusta-alueen elinvoimaa saataisiin parannettua. Opinnäytetyössä selvitettiin millaisia omi-naisuuksia keskustan palveluissa kuluttajat pitävät tärkeinä, ja mitkä tekijät vaikuttavat niiden houkuttelevuuteen. Lisäksi selvitettiin ympäristötekijöiden, kuten keskustan siisteyden ja turvallisuuden, nykytilaa sekä vaikutusta keskustassa asioimiseen. Myös tapahtumien vaikutusta palvelujen käyttöön tiedusteltiin.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka toteutettiin sähköisesti. Vastauksia kerättiin jakamalla kyselylomaketta sosiaalisessa mediassa sekä paperilomakkeella. Vastauksia saatiin yhteensä 485.
Tutkimuksessa ilmeni, että keskustassa käytetyimpiä palveluita olivat ravintolat ja kahvilat. Eniten keskustaan toivottiin isompaa ruokakauppaa ja vaateputiikkeja. Vastaajista 15 % koki, ettei keskustaan tarvita lisää palveluita. Palvelun laatu, hyvä lopputulos ja hintataso sekä elämyksellisyys koettiin merkityksellisiksi seikoiksi. Keskustan saavutettavuus autolla koettiin ongelmaksi. Keskustan turvallisuudella, ilmapiirillä, viihtyisyydellä ja muilla ympäristöön liittyvillä seikoilla koettiin olevan paljon merkitystä keskustan elinvoimaan.
Uusien liikkeiden ja muiden palvelujen avaaminen keskustaan voisi parantaa keskustan vetovoimaa kuluttajien silmissä. Toisaalta, koska keskustan saavutettavuus koettiin huomattavaksi ongelmaksi, pelkästään palveluja kehittämällä voi keskustan elinvoiman lisääminen olla hankalaa. Kaupungin tulisi kiinnittää huomiota myös keskustan siisteyteen ja viihtyisyyteen nykyistäkin enemmän.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka toteutettiin sähköisesti. Vastauksia kerättiin jakamalla kyselylomaketta sosiaalisessa mediassa sekä paperilomakkeella. Vastauksia saatiin yhteensä 485.
Tutkimuksessa ilmeni, että keskustassa käytetyimpiä palveluita olivat ravintolat ja kahvilat. Eniten keskustaan toivottiin isompaa ruokakauppaa ja vaateputiikkeja. Vastaajista 15 % koki, ettei keskustaan tarvita lisää palveluita. Palvelun laatu, hyvä lopputulos ja hintataso sekä elämyksellisyys koettiin merkityksellisiksi seikoiksi. Keskustan saavutettavuus autolla koettiin ongelmaksi. Keskustan turvallisuudella, ilmapiirillä, viihtyisyydellä ja muilla ympäristöön liittyvillä seikoilla koettiin olevan paljon merkitystä keskustan elinvoimaan.
Uusien liikkeiden ja muiden palvelujen avaaminen keskustaan voisi parantaa keskustan vetovoimaa kuluttajien silmissä. Toisaalta, koska keskustan saavutettavuus koettiin huomattavaksi ongelmaksi, pelkästään palveluja kehittämällä voi keskustan elinvoiman lisääminen olla hankalaa. Kaupungin tulisi kiinnittää huomiota myös keskustan siisteyteen ja viihtyisyyteen nykyistäkin enemmän.