O vista : intuition käyttö koreografiaprosessissa
Toivonen, Tuisku (2019)
Toivonen, Tuisku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139508
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjoitettu osana tanssinopettajan tutkinnon (AMK) taiteellista opinnäytetyötä. Taiteellinen osa on koreografia ”O vista”, joka on tehty kolmelle tanssijalle. Teos esitetään osana Köydet Irti! –festivaalia toukokuussa 2019.
Intuitio on meissä kaikissa oleva ominaisuus, joka on läsnä sekä huomaamatta että tiedostaen erilaisissa jokapäiväisissä tilanteissa. Toimimme joko nopean tai hitaan intuition mukaan erilaisissa valinnoissa. Intuitiota on yhdistetty paljon myös luovuuteen ja luovaan työskentelyyn, ja näiden välinen vuorovaikutus koetaan merkittävänä. Koreografisessa prosessissa on erilaisia lähestymistapoja tehdä päätöksiä joko intuition tai rationaalisen ajattelun perusteella. Se, kuinka paljon intuitiota käytetään koreografisessa prosessissa yleensä, riippuu koreografista ja hänen tavastaan valita työprosessin tärkeimmät elementit.
Tässä tutkimuksessa kirjoittaja on keskittynyt omaan päätöksentekoonsa koreografisessa prosessissa ja siihen, miten se heijastuu intuitioon ja muiden koreografien toimintatapojen tutkimiseen. Yksi merkittävimmistä tuloksista on se, että joskus on vaikea selvittää, milloin käytämme intuitiota, ja miten rationaalinen ajattelu ja intuitiivinen toiminta voivat limittyä joissakin tilanteissa.
Työn kirjallinen osa käsittelee intuitiota ja sen käyttöä koreografisessa prosessissa. Siinä kirjoittaja avaa intuition ja koreografisen prosessin käsitettä ja tuo esille tietoa intuitiosta, sen mahdollisuuksista ja tärkeydestä koreografiaprosessissa. Kirjallinen osa sisältää myös prosessikuvauksen kirjoittajan omasta koreografisesta työstä. This study is written as partial fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences. The artistic choreographic part of the degree is a performance work for three dancers and is called ”O vista”. The work is premiered at the Köydet irti! -festival in May 2019.
Intuition has been associated with creativity and creative work, and the interaction between them is felt to be significant. We use intuition also in our everyday lives and it is present both unconsciously and consciously. The choreographic process includes different kind of approaches to make decisions either with using intuition or thinking rationally. How much the intuition is used in a choreographic process in general, depends on a choreographer and the way of choosing the most significant elements in a working process.
In this process the writer has concentrated on her own decision making in a choreographic process and how it reflects in her study regarding intuition and investigating other choreographers’ ways of working. One of the most significant results is that sometimes it is hard to find out when we use intuition and when we don’t, and how thinking rationally and using intuition can overlap in some situations.
This study examines intuition and using of it in choreographic process. In this work, the writer opens the concept of intuition and the choreographic process and presents information about intuition, its potential and importance in choreography. The third chapter of the written part is a process description of the author's own choreographic process.
Intuitio on meissä kaikissa oleva ominaisuus, joka on läsnä sekä huomaamatta että tiedostaen erilaisissa jokapäiväisissä tilanteissa. Toimimme joko nopean tai hitaan intuition mukaan erilaisissa valinnoissa. Intuitiota on yhdistetty paljon myös luovuuteen ja luovaan työskentelyyn, ja näiden välinen vuorovaikutus koetaan merkittävänä. Koreografisessa prosessissa on erilaisia lähestymistapoja tehdä päätöksiä joko intuition tai rationaalisen ajattelun perusteella. Se, kuinka paljon intuitiota käytetään koreografisessa prosessissa yleensä, riippuu koreografista ja hänen tavastaan valita työprosessin tärkeimmät elementit.
Tässä tutkimuksessa kirjoittaja on keskittynyt omaan päätöksentekoonsa koreografisessa prosessissa ja siihen, miten se heijastuu intuitioon ja muiden koreografien toimintatapojen tutkimiseen. Yksi merkittävimmistä tuloksista on se, että joskus on vaikea selvittää, milloin käytämme intuitiota, ja miten rationaalinen ajattelu ja intuitiivinen toiminta voivat limittyä joissakin tilanteissa.
Työn kirjallinen osa käsittelee intuitiota ja sen käyttöä koreografisessa prosessissa. Siinä kirjoittaja avaa intuition ja koreografisen prosessin käsitettä ja tuo esille tietoa intuitiosta, sen mahdollisuuksista ja tärkeydestä koreografiaprosessissa. Kirjallinen osa sisältää myös prosessikuvauksen kirjoittajan omasta koreografisesta työstä.
Intuition has been associated with creativity and creative work, and the interaction between them is felt to be significant. We use intuition also in our everyday lives and it is present both unconsciously and consciously. The choreographic process includes different kind of approaches to make decisions either with using intuition or thinking rationally. How much the intuition is used in a choreographic process in general, depends on a choreographer and the way of choosing the most significant elements in a working process.
In this process the writer has concentrated on her own decision making in a choreographic process and how it reflects in her study regarding intuition and investigating other choreographers’ ways of working. One of the most significant results is that sometimes it is hard to find out when we use intuition and when we don’t, and how thinking rationally and using intuition can overlap in some situations.
This study examines intuition and using of it in choreographic process. In this work, the writer opens the concept of intuition and the choreographic process and presents information about intuition, its potential and importance in choreography. The third chapter of the written part is a process description of the author's own choreographic process.