Designing and Building a Load Bank for UNIC Modules
Östman, Ida (2019)
Östman, Ida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139450
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Wärtsilä Marine Solutions, Embedded Automation Testingosastolle. Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella, rakentaa ja dokumentoida erikoisvalmisteinen testilaitteisto, jota käytetään UNIC moduulien testaukseen. Kuormat laitteiston sisällä simuloivat Wärtsilä moottorien käynnistysventtiiliä sekä polttoaineen ruiskutuksia. Laitteiston sisällä on myös kuristimia moduulien maksimi tehon testaukseen.
Testilaitteiston rakentamisen syy oli, että oikeanlaiset kuormat olisivat kerätty samaan paikkaan, mikä helpottaisi testausmenettelyä. Testauslaitteisto mahdollistaa myös laboratoriotestausta. Kuormat testauslaitteistossa koostuvat kuristimista, käynnistysventtiileistä, polttoaineen ruiskutuksista sekä vastuksista ja keloista, jotka simuloivat polttoainesuutimia.
Opinnäytetyön teoriaosa tutkii kuormitusten ja niiden toiminnan teoriaa. Opinnäytetyö tutkii myös sähkömagneettisen yhteensopivuuden (EMC) teoriaa ja suoritusta. Keskustellaan myös sähkömagneettisista häiriöistä (EMI), miten otetaan EMC huomioon suunnittelussa, sekä miten saavutetaan EMC käytänössä.
Opinnäytetyön tulos on erikoisvalmisteinen testilaitteisto, jota käytetään Embedded Automation Testing osastolla, sekä tekninen dokumentaatio testilaitteistosta. Tekninen dokumentaatio testilaitteistosta sisältää rakentamisen eri vaiheet, sähköasennuksen, toiminnan sekä toiminnan testauksen.
Testilaitteiston rakentamisen syy oli, että oikeanlaiset kuormat olisivat kerätty samaan paikkaan, mikä helpottaisi testausmenettelyä. Testauslaitteisto mahdollistaa myös laboratoriotestausta. Kuormat testauslaitteistossa koostuvat kuristimista, käynnistysventtiileistä, polttoaineen ruiskutuksista sekä vastuksista ja keloista, jotka simuloivat polttoainesuutimia.
Opinnäytetyön teoriaosa tutkii kuormitusten ja niiden toiminnan teoriaa. Opinnäytetyö tutkii myös sähkömagneettisen yhteensopivuuden (EMC) teoriaa ja suoritusta. Keskustellaan myös sähkömagneettisista häiriöistä (EMI), miten otetaan EMC huomioon suunnittelussa, sekä miten saavutetaan EMC käytänössä.
Opinnäytetyön tulos on erikoisvalmisteinen testilaitteisto, jota käytetään Embedded Automation Testing osastolla, sekä tekninen dokumentaatio testilaitteistosta. Tekninen dokumentaatio testilaitteistosta sisältää rakentamisen eri vaiheet, sähköasennuksen, toiminnan sekä toiminnan testauksen.