Rakennusalan verkko-opintojaksojen suunnittelu moodle-verkkoympäristöön
Pulkkinen, Martti; Antikainen, Kari (2010)
Pulkkinen, Martti
Antikainen, Kari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209991
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa suunniteltiin Savon ammatti- ja aikuisopiston Rakennusalan perustutkinto,
talonrakentajan koulutusohjelman nuorisoasteen oppimisympäristö Moodlealustalle. Kehitystyön
varsinainen asiasisältö perustui rakennusalan opetussuunnitelmaan. Oppimisympäristön suunnittelu
työssä huomioitiin kullekin opetuksen eri vuosiluokalle parhaiten sopivat oppimateriaalit ja
tehtävät.
Kehitystyön keskeisinä pedagogisina tavoitteina oli edistää opetuksen tasalaatuisuutta, opiskelijoiden
oma-aloitteisuutta, vuorovaikutusta sekä myös itsenäistä työskentelyä. Asetettuihin tavoitteisiin
päästiin parhaiten tutkimalla eri lähteistä koottuja verkko-oppimisympäristöjä käsitteleviä
materiaaleja.
Kehitystyön tuloksena saatiin julkisessa Internet-verkossa toimiva Moodle-oppimisympäristö, jota
oppilaiden on helppo käyttää ja opettajien hallita. Tarvittaessa oppimisalustaa voidaan laajentaa
tai sen eri osioita voidaan hyödyntää muille kohderyhmille, kuten esimerkiksi rakennusalan aikuisopiskelijoille.
Rakenteensa vuoksi oppimisympäristö on tulevaisuudessa sovellettavissa suhteellisen
helposti myös muille aloille käyttöön, kuten esimerkiksi sähköalalle.
Kehittämishankkeessa suunniteltiin Savon ammatti- ja aikuisopiston Rakennusalan perustutkinto,
talonrakentajan koulutusohjelman nuorisoasteen oppimisympäristö Moodlealustalle. Kehitystyön
varsinainen asiasisältö perustui rakennusalan opetussuunnitelmaan. Oppimisympäristön suunnittelu
työssä huomioitiin kullekin opetuksen eri vuosiluokalle parhaiten sopivat oppimateriaalit ja
tehtävät.
Kehitystyön keskeisinä pedagogisina tavoitteina oli edistää opetuksen tasalaatuisuutta, opiskelijoiden
oma-aloitteisuutta, vuorovaikutusta sekä myös itsenäistä työskentelyä. Asetettuihin tavoitteisiin
päästiin parhaiten tutkimalla eri lähteistä koottuja verkko-oppimisympäristöjä käsitteleviä
materiaaleja.
Kehitystyön tuloksena saatiin julkisessa Internet-verkossa toimiva Moodle-oppimisympäristö, jota
oppilaiden on helppo käyttää ja opettajien hallita. Tarvittaessa oppimisalustaa voidaan laajentaa
tai sen eri osioita voidaan hyödyntää muille kohderyhmille, kuten esimerkiksi rakennusalan aikuisopiskelijoille.
Rakenteensa vuoksi oppimisympäristö on tulevaisuudessa sovellettavissa suhteellisen
helposti myös muille aloille käyttöön, kuten esimerkiksi sähköalalle.