Perehdytysopas Finvoicer Group Oy:lle
Häkkilä, Minja (2019)
Häkkilä, Minja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149641
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee uuden työntekijän perehdyttämistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työn toimeksiantajan Finvoicer Group Oy:n perehdytysprosessia tuottamalla heidän käyttöönsä uuden työntekijän perehdytysopas. Toimeksiantajalla ei ole ollut käytössä perehdytysopasta aikaisemmin ja eri tiimeille tarkoitetut perehdyttämismateriaalit eroavat sisällöltään paljon, joten kaikille yrityksen tiimeille tarkoitettu perehdytysopas nähtiin tarpeelliseksi uusille työntekijöille. Opinnäytetyö koostuu raporttiosuudesta ja toimeksiantajan käyttöön tehdystä perehdytysoppaasta. Perehdytysopas luovutetaan yrityksen sisäiseen käyttöön, eikä sitä julkaista opinnäytetyön yhteydessä.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu perehdyttämistä käsittelevään kirjallisuuteen ja lainsäädäntöön, joiden avulla on selvitetty työnantajan lakisääteiset velvollisuudet perehdytysprosessissa, miksi perehdyttäminen on tärkeää ja millainen prosessi perehdyttäminen on sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. Perehdyttämisen teoriassa korostuu, että hyvin suunniteltu ja aikataulutettu perehdytys mahdollistaa johdonmukaisen ja nopean perehdyttämisen.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu toimeksiantajan työntekijöiden puolistrukturoidusta haastattelusta, perehdyttämissuunnitelman kehittämisestä ja perehdytysoppaan toteutuksesta. Haastatteluissa selvitetään, miten työntekijät kokivat oman perehdyttämisensä ja miten prosessia voitaisiin parantaa. Haastatteluissa korostui, miten tärkeää olisi, että perehdyttämiselle järjestettäisiin tarpeeksi aikaa, koska kiireisinä aikoina perehdytys jää usein vajavaiseksi. Haastattelun vastauksien ja teorian pohjalta on rakennettu perehdytysopas toimeksiantajan tarpeiden mukaan.
Tuotoksena syntyi tavoitteiden mukainen perehdytysopas, sekä lisäksi oppaaseen liitetty henkilökohtainen perehdyttämissuunnitelma, joiden on tarkoitus tukea ja nopeuttaa uuden työntekijän perehdyttämistä Finvoicer Group Oy:ssä. Toimeksiantajan vastuulle jää, että uusi työntekijä saa oppaan ensimmäisenä työpäivänään, jotta perehdytettävä saa suurimman mahdollisen hyödyn perehdytysoppaasta. On myös tärkeää, että toimeksiantaja huolehtii oppaan ajan tasalla pysymisestä. This thesis covers familiarization of new employees. The objective of this functional thesis was to create an employee handbook for the commissioner Finvoicer Group Oy. The purpose of the employee handbook is to improve the commissioner’s familiarization of new employees and shorten the familiarization period. The commissioner did not have an employee handbook prior to the one produced in this thesis and the familiarization material provided for different teams varied a lot. Because of these reasons an employee handbook suitable for all teams was deemed necessary. This thesis consists of two parts, the report and the employee handbook. The employee handbook will be for the commissioner’s internal use only and will not be published with this thesis.
The theory section of this thesis is based on literature about familiarization of new employees and on legislation that regulates familiarization. The aim of the theory section is to find out the legislative obligations of familiarization, why the familiarization of employees is important and what kind of a process familiarization is from the perspectives of the employer and the employee. The importance of a well-planned and scheduled familiarization process is brought up multiple times in the theory about employee familiarization.
The empirical section of this thesis consists of semi-structured theme interviews with the commissioner’s employees and the creation of an employee familiarization checklist and the employee handbook. The purpose of the interviews was to find out how the employees felt about their own familiarization in the company and how they would improve the process. The results of the interviews emphasized how important it is to dedicate enough time for the familiarization. When an employee joins the company at a busy time, the familiarization process might feel rushed and incomplete.
As the result of the theory about employee familiarization, the interviews and the needs of the commissioner an employee handbook was created. A familiarization checklist is attached to the handbook in appendices which will, in conjunction with the handbook, support and shorten the familiarization period at Finvoicer Group Oy. It will be the commissioner’s responsibility to keep the employee handbook and familiarization materials up-to-date and it is important to give the employee handbook to new employees on their first day.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu perehdyttämistä käsittelevään kirjallisuuteen ja lainsäädäntöön, joiden avulla on selvitetty työnantajan lakisääteiset velvollisuudet perehdytysprosessissa, miksi perehdyttäminen on tärkeää ja millainen prosessi perehdyttäminen on sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. Perehdyttämisen teoriassa korostuu, että hyvin suunniteltu ja aikataulutettu perehdytys mahdollistaa johdonmukaisen ja nopean perehdyttämisen.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu toimeksiantajan työntekijöiden puolistrukturoidusta haastattelusta, perehdyttämissuunnitelman kehittämisestä ja perehdytysoppaan toteutuksesta. Haastatteluissa selvitetään, miten työntekijät kokivat oman perehdyttämisensä ja miten prosessia voitaisiin parantaa. Haastatteluissa korostui, miten tärkeää olisi, että perehdyttämiselle järjestettäisiin tarpeeksi aikaa, koska kiireisinä aikoina perehdytys jää usein vajavaiseksi. Haastattelun vastauksien ja teorian pohjalta on rakennettu perehdytysopas toimeksiantajan tarpeiden mukaan.
Tuotoksena syntyi tavoitteiden mukainen perehdytysopas, sekä lisäksi oppaaseen liitetty henkilökohtainen perehdyttämissuunnitelma, joiden on tarkoitus tukea ja nopeuttaa uuden työntekijän perehdyttämistä Finvoicer Group Oy:ssä. Toimeksiantajan vastuulle jää, että uusi työntekijä saa oppaan ensimmäisenä työpäivänään, jotta perehdytettävä saa suurimman mahdollisen hyödyn perehdytysoppaasta. On myös tärkeää, että toimeksiantaja huolehtii oppaan ajan tasalla pysymisestä.
The theory section of this thesis is based on literature about familiarization of new employees and on legislation that regulates familiarization. The aim of the theory section is to find out the legislative obligations of familiarization, why the familiarization of employees is important and what kind of a process familiarization is from the perspectives of the employer and the employee. The importance of a well-planned and scheduled familiarization process is brought up multiple times in the theory about employee familiarization.
The empirical section of this thesis consists of semi-structured theme interviews with the commissioner’s employees and the creation of an employee familiarization checklist and the employee handbook. The purpose of the interviews was to find out how the employees felt about their own familiarization in the company and how they would improve the process. The results of the interviews emphasized how important it is to dedicate enough time for the familiarization. When an employee joins the company at a busy time, the familiarization process might feel rushed and incomplete.
As the result of the theory about employee familiarization, the interviews and the needs of the commissioner an employee handbook was created. A familiarization checklist is attached to the handbook in appendices which will, in conjunction with the handbook, support and shorten the familiarization period at Finvoicer Group Oy. It will be the commissioner’s responsibility to keep the employee handbook and familiarization materials up-to-date and it is important to give the employee handbook to new employees on their first day.