Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mediakasvatuksen ja ammattimaisen elokuvatuotannon yhdistäminen

Heinonen, Janne (2019)

 
Avaa tiedosto
Heinonen_Janne.pdf (2.407Mt)
Lataukset: 


Heinonen, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149656
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa mediakasvatuksen ja ammattimaisen elokuvatuotannon yhdistämisen seurauksista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli mediakasvatusprojektin kokemusten avulla selvittää, miten mediakasvatuksen ja ammattimaisen elokuvatuotannon yhdistäminen vaikuttaa mediakasvatusprosessiin ja sen laatuun. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli selvittää, mitä vaikutuksia mediakasvatuksen ja ammattimaisen elokuvatuotannon yhdistämisellä on mediakasvatusprosessiin. Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä kyselylomaketta.

Vuosina 2017-2018 toteutettu Irralliset-mediakasvatusprojekti toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoulun, Business Tampereen, Yleisradion ja Tampereen ilmaisutaidon lukion yhteistyönä. Mediakasvatusprojektin päämääränä oli viedä elokuvadramaturgiaa lukiolaisten ulottuville ja luoda samalla uutta nuorten kokemuksista lähtöisin olevaa audiovisuaalista sisältöä.

Opinnäytetyön tuloksena saatiin tarkempaa tietoa mediakasvatuksen ja ammattimaisen elokuvatuotannon yhdistämiseen liittyvien haasteiden luonteesta ja pystyttiin kartoittamaan niitä vaikutuksia, joita näiden yhdistämisellä on mediakasvatuksen laatuun.

Tulosten mukaan keskeisimmiksi haasteiksi nousivat tiukka aikataulutus ja nopeasti muuttunut toteutustapa. Jotta mediakasvatuksen tavoitteet ammattimaisessa elokuvatuotannossa toteutuisivat, pitää varsinaisen lopputulokseen tähtäävän elokuvateon lisäksi varata aikaa myös tekemisen jatkuvaan analysoimiseen, osallistaa elokuvatuotannon työryhmää ohjatusti ja suunnitellusti mediakasvatukseen sekä rajata mediakasvatuksen sisällöt järkevästi. Ammattimainen elokuvatuotanto pyrkii valmiiseen lopputulokseen, kun taas mediakasvatus pyrkii prosessin aikana syntyvään oivallukseen ja kasvamiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste