Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen teollisuudessa

Vainio, Ville; Villikka, Verner (2019)

 
Avaa tiedosto
Vainio_Ville_Villikka_Verner.pdf (1.762Mt)
Lataukset: 


Vainio, Ville
Villikka, Verner
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149684
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuutta on viime aikoina alettu hyödyntämään teollisuudessa sen eri osa-alueilla. Virtuaalitodellisuusteknologian hyödyntäminen on kuitenkin vasta alkutekijöissään. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka virtuaalitodellisuutta hyödynnetään eri aloilla nyt, ja kuinka sen käyttöönottoa voitaisiin helpottaa tulevaisuudessa.

Nykyisiä ja tulevia virtuaalitodellisuuden hyödyntämistapoja tutkittiin analysoimalla toimeksiantajan, 360Mediatalon, asiakkuussuhteita ja palveluita kommunikoimalla asiakkaiden ja 360Mediatalon työntekijöiden kanssa. Virtuaalitodellisuuden käyttöönoton helpottamista edistettiin 360Editor-projektilla. 360Editorilla voi luoda ja jakaa virtuaalitodellisuussisältöä ilman tietoteknistä osaamista.

Virtuaalitodellisuussovellus kehitettiin Unity-pelimoottorilla C#- ja JavaScript-ohjelmointikielillä Oculus GO virtuaalitodellisuuslaseille. Sisällöntuottamistyökalut toimivat verkkoselaimella.

360Editor on edelleen kehityksessä, mutta sillä on jo päivittäisiä käyttäjiä teollisuudessa. Projekti on jo tuonut uudenlaisia keinoja hyödyntää virtuaalitodellisuutta.
 
360Mediatalo is a company that offers its clients the possibility to showcase and market their products in a virtual environment. It also offers a platform to create and share virtual reality (VR) content. This thesis addresses the 360Mediatalo existing and upcoming VR services and the current state of VR in industrial use. The primary source of this thesis is a project called 360Editor which is a content creation and sharing platform for VR. The aim of the project is to eventually make VR a common commodity.

The purpose of this thesis was to explore different possible use cases for VR in the industry. Using VR technology as a tool is still in its infancy. Therefore, this project aims to create tools to make adopting VR technology easier.

The current and upcoming usages of VR technology were mainly explored through the client cases of 360Mediatalo. Also, external sources, such as other studies were used. The VR app was developed with C# and JavaScript programming languages. It was created for Oculus GO VR glasses using the Unity Engine. Content creation tools are controlled through a separate website.

360Editor is still in development but it already has every day users in the industry. The project has already brought new use cases for VR.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste