Holonit : lapsen soittoharrastuksen käynnistymiseen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen ja luokittelu
Vähäkuopus, Juho (2019)
Vähäkuopus, Juho
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149676
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön pyrkimys on valmistaa musiikkipedagogia kohtaamisiin eri lähtökohdista tulevien lasten kanssa ja lisätä ymmärtämystä erilaisten taustatekijöiden synnyttämistä olosuhteista.
Opinnäytetyössä sovelletaan yhdysvaltalaisen terveydenhoidon asiantuntijan L.W. Greenin luomaa “Greenin mallia” lapsen soittoharrastuksen käynnistymisen viitekehykseen. Greenin malli tarjoaa puitteet erilaisten käytökseen vaikuttavien tekijöiden tunnistamiseen ja luokitteluun: tässä mallin sovelluksessa “käytös” on lapsen soittoharrastuksen käynnistyminen.
Greenin tunnistamat vaikuttimien pääryhmät ovat altistavat tekijät, mahdollistavat tekijät ja vahvistavat tekijät. Opinnäytetyössä käsitellään kaikkien pääryhmien ominaisuuksia ja sivutaan myös niiden suhdetta toisiinsa. Etualalle nostetaan altistavien tekijöiden kokonaisvaltainen vaikutus lapseen: ympäristön vaikutuksesta lapselle syntyvä musiikkisuhde ja erityisesti vanhempien tuki nousivat merkittävimmiksi myönteisiksi tekijöiksi soittoharrastuksen käynnistymiselle. Vastaavasti näiden tekijöiden puutteellisuuden todettiin johtavan harrastuksen nopeaan päättymiseen tai kokonaan alkamatta jäämiseen. The aim of this thesis is to prepare a music pedagog for encounters with children of different backgrounds and to build understanding about the circumstances created by different surrounding factors.
In this thesis a model created by an American health care expert L.W. Green is applied into a new frame of reference: the start of a child’s music hobby. Green’s model offers tools for recognizing and categorizing different factors leading to a behaviour. In this application of the model the said ”behaviour” is the start of a child’s music hobby.
The main categories of influencing factors recognized by Green are predisposing factors, reinforcing factors, and enabling factors. This thesis examines all these main groups and touches on their relationship with one another. The influence of the predisposing factors emerges at the forefront: the effects of the environment along with parental support turned out to be the most important factors beneficial to the start of a music hobby. Correspondingly, the lack of these factors was seen to result in a quick ending of the hobby or in the hobby never starting.
Opinnäytetyössä sovelletaan yhdysvaltalaisen terveydenhoidon asiantuntijan L.W. Greenin luomaa “Greenin mallia” lapsen soittoharrastuksen käynnistymisen viitekehykseen. Greenin malli tarjoaa puitteet erilaisten käytökseen vaikuttavien tekijöiden tunnistamiseen ja luokitteluun: tässä mallin sovelluksessa “käytös” on lapsen soittoharrastuksen käynnistyminen.
Greenin tunnistamat vaikuttimien pääryhmät ovat altistavat tekijät, mahdollistavat tekijät ja vahvistavat tekijät. Opinnäytetyössä käsitellään kaikkien pääryhmien ominaisuuksia ja sivutaan myös niiden suhdetta toisiinsa. Etualalle nostetaan altistavien tekijöiden kokonaisvaltainen vaikutus lapseen: ympäristön vaikutuksesta lapselle syntyvä musiikkisuhde ja erityisesti vanhempien tuki nousivat merkittävimmiksi myönteisiksi tekijöiksi soittoharrastuksen käynnistymiselle. Vastaavasti näiden tekijöiden puutteellisuuden todettiin johtavan harrastuksen nopeaan päättymiseen tai kokonaan alkamatta jäämiseen.
In this thesis a model created by an American health care expert L.W. Green is applied into a new frame of reference: the start of a child’s music hobby. Green’s model offers tools for recognizing and categorizing different factors leading to a behaviour. In this application of the model the said ”behaviour” is the start of a child’s music hobby.
The main categories of influencing factors recognized by Green are predisposing factors, reinforcing factors, and enabling factors. This thesis examines all these main groups and touches on their relationship with one another. The influence of the predisposing factors emerges at the forefront: the effects of the environment along with parental support turned out to be the most important factors beneficial to the start of a music hobby. Correspondingly, the lack of these factors was seen to result in a quick ending of the hobby or in the hobby never starting.