Pienten elintarviketuottajien tuotteiden saatavuus ja kiinnostavuus pääkaupunkiseudun K-kaupoissa: Kaupan ja pientuottajien näkökulmia
Tulenheimo, Jari (2019)
Tulenheimo, Jari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159911
Tiivistelmä
Suomalainen ruoantuotanto alkaa alkutuotannon tuottamista raaka-aineista, joita elintarviketeollisuudessa jalostetaan kuluttajien ruokapöytään. Elintarviketeollisuus on pieni- ja keskisuuri yritysvaltaista, vaikka suuret yritykset tuottavatkin suurimman osan tuotetuista elintarvikkeista. Elintarviketeollisuus koostuu kahdesta päätoimialasta, jotka ovat elintarvikkeiden valmistus ja juomien valmistus. Päätoimialat jaotellaan lisäksi useampaan alatoimialaan. Elintarviketeollisuus on Suomessa neljänneksi suurin teollisuuden ala, joka työllistää välilliset vaikutukset mukaan lukien yli 300 000 henkilöä.
Tutkimuksessa selvitettiin pääkaupunkiseudun K-ryhmän päivittäistavarakauppojen kiinnostusta pienten elintarviketuottajien tuotteita kohtaan. Lisäksi kartoitettiin niiden tämän hetkistä tilannetta pientuottajien tuotteiden osalta. Tutkimuksella selvitettiin miten pienet elintarviketuottajat ja kaupat kohtaisivat paremmin. Haastattelututkimuksessa haastateltiin pieniä elintarviketuottajia ja selvitettiin heidän suhtautumistaan pääkaupunkiseudun markkinoita kohtaan.
Tutkimuksessa todettiin, että molemminpuolista kiinnostusta yhteistyöhön kauppojen ja pienten elintarviketuottajien välille löytyy, mutta siinä on vielä hieman haasteita. Haasteiksi nousi esille tuottajien myynti- ja markkinointiosaaminen, logistiikkakustannukset ja oma ajan riittävyys asiakaskunnan laajentamiseen. Kaupoilla olisi halu saada valikoimiin pienten elintarviketuottajien tuotteita, mutta he toivoisivat pientuottajien omaa aktiivisuutta heitä kohtaan. Logistiikkakustannuksiin vaikuttavat kylmäkuljetuksen tarve, pitkät välimatkat ja pienet toimitusmäärät. Kuljetuskustannukset ovatkin Suomessa korkeammat kuin muissa EU- ja pohjoismaissa.
Tutkimuksessa selvitettiin pääkaupunkiseudun K-ryhmän päivittäistavarakauppojen kiinnostusta pienten elintarviketuottajien tuotteita kohtaan. Lisäksi kartoitettiin niiden tämän hetkistä tilannetta pientuottajien tuotteiden osalta. Tutkimuksella selvitettiin miten pienet elintarviketuottajat ja kaupat kohtaisivat paremmin. Haastattelututkimuksessa haastateltiin pieniä elintarviketuottajia ja selvitettiin heidän suhtautumistaan pääkaupunkiseudun markkinoita kohtaan.
Tutkimuksessa todettiin, että molemminpuolista kiinnostusta yhteistyöhön kauppojen ja pienten elintarviketuottajien välille löytyy, mutta siinä on vielä hieman haasteita. Haasteiksi nousi esille tuottajien myynti- ja markkinointiosaaminen, logistiikkakustannukset ja oma ajan riittävyys asiakaskunnan laajentamiseen. Kaupoilla olisi halu saada valikoimiin pienten elintarviketuottajien tuotteita, mutta he toivoisivat pientuottajien omaa aktiivisuutta heitä kohtaan. Logistiikkakustannuksiin vaikuttavat kylmäkuljetuksen tarve, pitkät välimatkat ja pienet toimitusmäärät. Kuljetuskustannukset ovatkin Suomessa korkeammat kuin muissa EU- ja pohjoismaissa.