Hyvinvointitelevisio asiakkaan näkökulmasta
Määttänen, Kimmo (2010)
Määttänen, Kimmo
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062312491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062312491
Tiivistelmä
Videoneuvottelutekniikka on tietokoneen avulla digitaalisesti käytettävä tekniikka, jota on vuosikymmenien ajan kehitetty ihmisten avuksi erilaisiin sovelluksiin sopiviksi. Tärkeintä tämän tekniikan käytössä on se, että ihmiset pystyvät käymään reaaliaikaista vuoropuhelua näkemällä ja kuulemalla toisensa olematta kuitenkaan fyysisesti läsnä samassa paikassa. Yksi tällaisista sovelluksista on hyvinvointitelevisio.
Tässä opinnnäytetyössä pohditaan ennen kaikkea sitä, miten hyvinvointitelevision asiakas saa palvelustaan mahdollisimman miellyttävän ja helposti käytettävän. Lisäksi pohditaan, kuinka turvallista palvelua on käyttää. Hyvinvointi-tv:n pääasiallinen kohderyhmä ovat kotona asuvat vanhukset. Myös erilaiset hoitokodit ovat hyvinvointi-tv:n kohderyhmää.
Työssä esitellään erityisesti audio- ja videostreaming-tekniikan toimintaa. Lisäksi käsitellään nykyisin käytettävää laajakaistatekniikkaa ja niitä haasteita ja vaatimuksia, joita hyvinvointitelevisio asettaa käyttäjälle. Projektin aikana tehtiin testausohjelma erilaisten laitteiden ja palveluiden toimintaa varten Salon seudulla. Pääpaino tässä työssä on nimenomaan testauksella.
Työ käsittelee erityisesti Skype-videopuheluohjelman testausta ja käyttöä. Kyseisellä ohjelmalla testataan videopuhelua verkossa, ei varsinaista TV-lähetystä. Lisäksi on testattu oululaisen Videra Oy:n Vidyo-videoneuvotteluohjelmaa, jota käytetään myös hyvinvointitv:n kanssa. Riittävän helppokäyttöiseksi ja edulliseksi tehty tietotekninen palvelu hyödyttää myös palvelun tarjoajia liiketoiminnallisesta näkökulmasta katsottuna.
Tulosten perusteella hyvinvointitelevisio on tulevaisuutta. Se antaa käyttäjälleen mahdollisuuden toimia muiden vastaavassa tilanteessa olevien ihmisten kanssa interaktiivisesti. Hyvinvointi-tv edistää ikääntyvien ihmisten yhteydenpitoa toisiinsa ja antaa vertaistukea. Myös omaishoitajat saavat vertaistukea palvelun avulla.
Tässä opinnnäytetyössä pohditaan ennen kaikkea sitä, miten hyvinvointitelevision asiakas saa palvelustaan mahdollisimman miellyttävän ja helposti käytettävän. Lisäksi pohditaan, kuinka turvallista palvelua on käyttää. Hyvinvointi-tv:n pääasiallinen kohderyhmä ovat kotona asuvat vanhukset. Myös erilaiset hoitokodit ovat hyvinvointi-tv:n kohderyhmää.
Työssä esitellään erityisesti audio- ja videostreaming-tekniikan toimintaa. Lisäksi käsitellään nykyisin käytettävää laajakaistatekniikkaa ja niitä haasteita ja vaatimuksia, joita hyvinvointitelevisio asettaa käyttäjälle. Projektin aikana tehtiin testausohjelma erilaisten laitteiden ja palveluiden toimintaa varten Salon seudulla. Pääpaino tässä työssä on nimenomaan testauksella.
Työ käsittelee erityisesti Skype-videopuheluohjelman testausta ja käyttöä. Kyseisellä ohjelmalla testataan videopuhelua verkossa, ei varsinaista TV-lähetystä. Lisäksi on testattu oululaisen Videra Oy:n Vidyo-videoneuvotteluohjelmaa, jota käytetään myös hyvinvointitv:n kanssa. Riittävän helppokäyttöiseksi ja edulliseksi tehty tietotekninen palvelu hyödyttää myös palvelun tarjoajia liiketoiminnallisesta näkökulmasta katsottuna.
Tulosten perusteella hyvinvointitelevisio on tulevaisuutta. Se antaa käyttäjälleen mahdollisuuden toimia muiden vastaavassa tilanteessa olevien ihmisten kanssa interaktiivisesti. Hyvinvointi-tv edistää ikääntyvien ihmisten yhteydenpitoa toisiinsa ja antaa vertaistukea. Myös omaishoitajat saavat vertaistukea palvelun avulla.