Tulospalkkauksen tavoitteiden vieminen arjen työhön Etelä-Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimistossa: Miten esimiestyötä voisi kehittää tuloksellisuuden parantamiseksi
Nurmela, Jarmo (2019)
Nurmela, Jarmo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159977
Tiivistelmä
Opinnäyte on tehty Etelä-Pohjanmaan Työ- ja Elinkeinotoimiston lähiesimiestyöstä. Siinä kuvataan Työ- ja elinkeinoministeriön luoman tulospalkkaus tavoitteiden siirtämistä arjen työhön.
TE-toimiston asiantuntijan työ on vaativaa asiakaspalvelutyötä, jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö haastaa jatkuvaan kehittymiseen. Miten TE-toimiston esimies voi omalla toiminnallaan auttaa asiantuntijoitaan kehittymään sekä paremmin suoriutumaan omassa työssään.
Teoreettisen viitekehyksen ytimessä on johtamisen teoriat, osaamisen ja suorituksen johtaminen, strateginen johtaminen ja valmentava johtamisote. Näiden pohjalta on luotu ideaalimalli TE-Toimiston lähiesimiehen toiminnasta. Teoriassa tuodaan esille niitä asioita, mitä kussakin johtamisprosessin vaiheessa on hyvä huomioida optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi.
Tutkimus on toiminnankehittämisen tutkimus, tutkija on itse mukana tutkittavassa prosessissa muuttaen sitä teoreettisen tiedon pohjalta.
Lopputuloksena tarkastellaan osaamisen kehittämistä, esimiestyötä, TE-asiantuntijan työtä ja vuorovaikutusta. Miten tuloksellisuutta voidaan parantaa kehittämällä ja muodostaen jo olemassa olevista rutiineista uudenlaisia, tehokkaita toimintatapoja. Lisäksi todetaan että, TE-asiantuntijan työssä voidaan hyödyntää eri johtamisen teorioita laajasti myös päivittäisessä asiakastyössä, erityisesti valmentavaa työotetta. The thesis is based on the work of the South Ostrobotnian Employment and Economic Development Office. It describes the transfer of performance targets set by the Ministry of Employment and the Economy to the goals of everyday work.
The work of the TE Office's expert is demanding customer service, the ever-changing operating environment is challenging for continuous development. How the TE office manager can, through his own activities, help his experts to develop and perform better in their own work.
At the heart of the theoretical framework is leadership theories, leadership in competence and performance, strategic leadership, and coaching leadership. On the basis of these, the ideal model has been created for the activities of the TE-Office's immediate supervisor. Theoretically, we will highlight the things that should be taken into account at each stage of the management process to achieve optimal results.
Research is a research of activity development, the researcher is involved in the process under study, changing it on the basis of theoretical knowledge.
The result is looking at competence development, supervisor work, the work of the TE expert and the interaction. How to improve performance by developing and creating existing, effective practices from existing routines. In addition, it is noted that in the work of a TE expert, various management theories can be utilized extensively also in daily customer work, especially the preparatory work method.
TE-toimiston asiantuntijan työ on vaativaa asiakaspalvelutyötä, jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö haastaa jatkuvaan kehittymiseen. Miten TE-toimiston esimies voi omalla toiminnallaan auttaa asiantuntijoitaan kehittymään sekä paremmin suoriutumaan omassa työssään.
Teoreettisen viitekehyksen ytimessä on johtamisen teoriat, osaamisen ja suorituksen johtaminen, strateginen johtaminen ja valmentava johtamisote. Näiden pohjalta on luotu ideaalimalli TE-Toimiston lähiesimiehen toiminnasta. Teoriassa tuodaan esille niitä asioita, mitä kussakin johtamisprosessin vaiheessa on hyvä huomioida optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi.
Tutkimus on toiminnankehittämisen tutkimus, tutkija on itse mukana tutkittavassa prosessissa muuttaen sitä teoreettisen tiedon pohjalta.
Lopputuloksena tarkastellaan osaamisen kehittämistä, esimiestyötä, TE-asiantuntijan työtä ja vuorovaikutusta. Miten tuloksellisuutta voidaan parantaa kehittämällä ja muodostaen jo olemassa olevista rutiineista uudenlaisia, tehokkaita toimintatapoja. Lisäksi todetaan että, TE-asiantuntijan työssä voidaan hyödyntää eri johtamisen teorioita laajasti myös päivittäisessä asiakastyössä, erityisesti valmentavaa työotetta.
The work of the TE Office's expert is demanding customer service, the ever-changing operating environment is challenging for continuous development. How the TE office manager can, through his own activities, help his experts to develop and perform better in their own work.
At the heart of the theoretical framework is leadership theories, leadership in competence and performance, strategic leadership, and coaching leadership. On the basis of these, the ideal model has been created for the activities of the TE-Office's immediate supervisor. Theoretically, we will highlight the things that should be taken into account at each stage of the management process to achieve optimal results.
Research is a research of activity development, the researcher is involved in the process under study, changing it on the basis of theoretical knowledge.
The result is looking at competence development, supervisor work, the work of the TE expert and the interaction. How to improve performance by developing and creating existing, effective practices from existing routines. In addition, it is noted that in the work of a TE expert, various management theories can be utilized extensively also in daily customer work, especially the preparatory work method.