Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kokemusasiantuntijat A-klinikalla : asiakkaiden kokemuksia kokemusasiantuntijuudesta

Kirveennummi, Janika; Nurminen, Karoliina; Tapio, Miia (2019)

 
Avaa tiedosto
Nurminen_Karoliina.pdf (660.5Kt)
Lataukset: 


Kirveennummi, Janika
Nurminen, Karoliina
Tapio, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510008
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia kokemusasiantuntijuudesta sekä kerätä kehittämisehdotuksia kokemusasiantuntijantoimintaan. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville mitä mieltä asiakkaat ovat kokemusasiantuntijuudesta, ovatko asiakkaat hyödyntäneet kokemusasiantuntijan palveluita ja saaneet siitä apua, onko kokemusasiantuntijuudesta heidän mielestään tarpeeksi tietoa saatavilla ja mitä ajatuksia heillä olisi kokemusasiantuntijatoiminnan kehittämiseksi. Tutkimuksen toimeksiantajana oli A-klinikkasäätiö.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja se toteutettiin strukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui kymmenen (10) haastateltavaa, jotka valittiin satunnaisesti Turun A-klinikan sekä Turun vieroitushoitoyksikön asiakkaista. Valintaperusteena oli ainoastaan A-klinikan asiakkuus. Haastattelut nauhoitettiin sekä litteroitiin ja aineiston analysointi tehtiin hyödyntäen teemoittelua.

Haastateltavilla oli erilaisia kokemuksia kokemusasiantuntijatoiminnasta. Suurimmalla osalla kokemukset olivat positiivisia. Osa haastateltavista sekoitti kokemusasiantutijatoiminnan vertaistoimintaan, joten haastattelut aloitettiin määrittämällä mitä kokemusasiantuntijalla tarkoitetaan. Suurin osa haastateltavista oli käynyt kokemusasiantuntijan ryhmässä tai muussa vastaavassa toiminnassa ja melkein kaikki heistä kokivat saaneensa siitä apua. Haastateltavat kertoivat, että kokemusasiantuntijat luovat oman kokemuksensa kautta toivoa siitä, että muillakin on mahdollisuus päästä irti päihteistä. Muutama haastateltavaa oli sitä mieltä, että kokemusasiantuntijatoiminnasta on liian vähän tietoa saatavilla ja siitä pitäisi puhua enemmän esimerkiksi A-klinikalla tai terveysneuvontapiste Millissä. Myös A-klinikan internetsivuilla voisi haastateltavien mielestä olla enemmän tietoa kokemusasiantuntijoista.

Kokemusasiantuntijuus on vielä käsitteenä melko uusi, mutta vertaistoiminnan eri muotoja on Suomessakin hyödynnetty jo melko pitkään. Vertaistoiminnan hyödyistä on olemassa paljon näyttöä ja siksi kokemusasiantuntijatoimintaakin lisätään koko ajan eri sektoreilla sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kehittämisen myötä myös tietoisuus lisääntyy ja palveluita opitaan hyödyntämään tehokkaammin.
 
The purpose of the thesis was to find out the experiences of the clients about the experience expertise and to gather suggestions for the development of experience expert activity. The aim of the study was to find out what the customers think about experience experts, whether they have used the services of an experience expert, whether they felt that information about experience experts was easily available to them and what thoughts and ideas they have for development of the experience expert activity. The research was commissioned by the Aklinikkasäätiö.

Qualitative research was used as a research method and interviews were carried out with a structured theme interview method. Ten (10) interviewees participated in the study, and they were randomly selected from the clients of the A-klinikka and the Detoxification Unit of Turku. The selection was based solely on the customership of the A-klinikka. Interviews were recorded and transcribed, and material analysis was performed using thematic analysis.

The interviewees had different experiences with the experience experts. Most of the experiences were positive. Some of the interviewees confused the experience expert activity with peer-to-peer activity so the interviews were started by defining what an experience expert means. Most of the interviewees had been in an experience expert’s group or in other similar activities and almost all of them felt they had received help. Interviewees reported that experience experts, through their own experience, create hope that others will have the opportunity to get rid of substance abuse. A few interviewees thought that there was too little information available on the experience expertise and that more information should be shared about it, for example at the A-klinikka or at the health advice point Milli. The A-klinikka’s website could also provide more information on the experience experts.

Experience expertise as a concept is still quite new, but different forms of peer to-peer activities have been used in Finland for quite some time. There is a lot of evidence of the benefits of peerto-peer activity and, therefore, experience experts are increasingly involved in various sectors of social and health care. As a result of development, awareness also increases, and services are learned to be used more efficiently.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste