Nykytanssin ja jazztanssin yhdistämisen mahdollisuus koreografisena lähtökohtana
Paukamainen, Iida (2019)
Paukamainen, Iida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510090
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on osa Turun Taideakatemian (AMK) tanssinopettajan tutkintoon liittyvää opinnäytetyökokonaisuutta. Opinnäytetyön taiteellinen osuus on ryhmäkoreografia limbo neljälle tanssijalle. Teos on osa Köydet irti -festivaalin ohjelmistoa Köysiteatterissa toukokuussa 2019.
Tutkielma käsittelee koreografisen prosessin kulkua jazztanssin ja nykytanssin yhdistämisestä. Työn tavoitteena on kehittää ja monipuolistaa jazztanssia taidetanssilajina nykytanssin ohella. Kirjoittajan koreografisen ajattelun syventäminen ja uusien koreografisten näkökulmien löytäminen ovat myös toimineet opinnäytetyön lähtökohtina.
Teksti pohjautuu pääosin kirjoittajan omakohtaisiin ajatuksiin ja pohdintoihin. Taiteellinen työ toimii kirjallisen osion yhtenä lähdemateriaalina. Taiteellisen työn prosessi on toiminut kenttätutkimuksena liikkeen ja koreografian muotoutumisen näkökulmasta.
Tutkielmassa käsitellään lyhyesti nykytanssin ja jazztanssin historiaa ja niihin liitettyjä tyypillisiä elementtejä. Seuraavassa luvussa käsitellään kirjoittajan aiheen valintaa ja tuodaan ilmi opetushallituksen laatiman tanssitaiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman tavoitteita. Neljäs luku syventyy koreografiseen prosessiin ottaen tarkastelun alle erityisesti lavapresenssin ja improvisaation käsitteet sekä musiikin vaikutuksen teokseen. Kirjoittaja johdattelee lukijan taiteellisen työnsä prosessikuvaukseen pohtimalla, mitä koreografisia elementtejä nykytanssi voisi tarjota jazztanssiteokseen. Tanssiteoksen prosessikuvauksen jälkeen esitetyssä pohdintaluvussa syvennytään koko taiteellisesta opinnäytetyöstä heränneisiin ajatuksiin ja kootaan kirjoittajan pohdintaa tanssitaiteen tulevaisuudesta.
Tutkielman tarkoituksena on tuoda ilmi ne tekijät, jotka ovat kirjoittajan mukaan oleellisia elementtejä taidetanssilajien yhdistämisessä koreografisesta näkökulmasta katsottuna. Tutkielmasta ilmenee, että jazztanssia on mahdollista monipuolistaa liikkeellisen ja koreografisen kokeilun ja varioinnin sekä näyttämöllisten tekijöiden muuntelun myötä. Tutkimuksen tärkeimpänä havaintona on ollut huomata jazztanssin ja nykytanssin yhdistämisen suuri potentiaali. This study is written as partial fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences, Ltd. The artistic choreographic part of the degree is a performance work limbo for four dancers. The artistic part of the degree will be performed in the Köydet irti -festival in the Köysiteatteri in May 2019.
The written section of the dissertation covers the choreographic process of combining jazz dance and contemporary dance. The study reveals the author’s reflections on the similarities and differences associated with the dance styles in the performing arts. The aim of this study is to develop and diversify jazz dance as an art form. Deepening the author’s choreographic thoughts and finding new perspectives have also served as a starting point of thesis.
The text is mainly based upon the writer’s personal experiences and reflections. In addition, source material has been found in the artistic choreographic part.
The thesis discusses the history of contemporary dance and jazz dance and the typical elements associated with them. In the next chapter the writer presents some goals of the curriculum in dance art prepared by the National Board of Education. The following chapter covers the choreographic process, taking into consideration the concepts of stage presence, dance improvisation and the impact of music. The writer considers elements that contemporary dance could offer to a jazz dance choreography. In the last chapters the writer reflects the choreographic process and reveals the most important findings combining jazz dance and contemporary dance.
The conclusion of the artistic thesis is to identify the factors that are essential elements in combining dance forms from choreographic perspective. The main conclusion of this study is to articulate the great potentiality of combining jazz dance and contemporary dance.
Tutkielma käsittelee koreografisen prosessin kulkua jazztanssin ja nykytanssin yhdistämisestä. Työn tavoitteena on kehittää ja monipuolistaa jazztanssia taidetanssilajina nykytanssin ohella. Kirjoittajan koreografisen ajattelun syventäminen ja uusien koreografisten näkökulmien löytäminen ovat myös toimineet opinnäytetyön lähtökohtina.
Teksti pohjautuu pääosin kirjoittajan omakohtaisiin ajatuksiin ja pohdintoihin. Taiteellinen työ toimii kirjallisen osion yhtenä lähdemateriaalina. Taiteellisen työn prosessi on toiminut kenttätutkimuksena liikkeen ja koreografian muotoutumisen näkökulmasta.
Tutkielmassa käsitellään lyhyesti nykytanssin ja jazztanssin historiaa ja niihin liitettyjä tyypillisiä elementtejä. Seuraavassa luvussa käsitellään kirjoittajan aiheen valintaa ja tuodaan ilmi opetushallituksen laatiman tanssitaiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman tavoitteita. Neljäs luku syventyy koreografiseen prosessiin ottaen tarkastelun alle erityisesti lavapresenssin ja improvisaation käsitteet sekä musiikin vaikutuksen teokseen. Kirjoittaja johdattelee lukijan taiteellisen työnsä prosessikuvaukseen pohtimalla, mitä koreografisia elementtejä nykytanssi voisi tarjota jazztanssiteokseen. Tanssiteoksen prosessikuvauksen jälkeen esitetyssä pohdintaluvussa syvennytään koko taiteellisesta opinnäytetyöstä heränneisiin ajatuksiin ja kootaan kirjoittajan pohdintaa tanssitaiteen tulevaisuudesta.
Tutkielman tarkoituksena on tuoda ilmi ne tekijät, jotka ovat kirjoittajan mukaan oleellisia elementtejä taidetanssilajien yhdistämisessä koreografisesta näkökulmasta katsottuna. Tutkielmasta ilmenee, että jazztanssia on mahdollista monipuolistaa liikkeellisen ja koreografisen kokeilun ja varioinnin sekä näyttämöllisten tekijöiden muuntelun myötä. Tutkimuksen tärkeimpänä havaintona on ollut huomata jazztanssin ja nykytanssin yhdistämisen suuri potentiaali.
The written section of the dissertation covers the choreographic process of combining jazz dance and contemporary dance. The study reveals the author’s reflections on the similarities and differences associated with the dance styles in the performing arts. The aim of this study is to develop and diversify jazz dance as an art form. Deepening the author’s choreographic thoughts and finding new perspectives have also served as a starting point of thesis.
The text is mainly based upon the writer’s personal experiences and reflections. In addition, source material has been found in the artistic choreographic part.
The thesis discusses the history of contemporary dance and jazz dance and the typical elements associated with them. In the next chapter the writer presents some goals of the curriculum in dance art prepared by the National Board of Education. The following chapter covers the choreographic process, taking into consideration the concepts of stage presence, dance improvisation and the impact of music. The writer considers elements that contemporary dance could offer to a jazz dance choreography. In the last chapters the writer reflects the choreographic process and reveals the most important findings combining jazz dance and contemporary dance.
The conclusion of the artistic thesis is to identify the factors that are essential elements in combining dance forms from choreographic perspective. The main conclusion of this study is to articulate the great potentiality of combining jazz dance and contemporary dance.