Tanssinopettajaopiskelijoiden kokemuksia onnistumisesta
Vesa, Mathilda (2019)
Vesa, Mathilda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610106
Tiivistelmä
Tämä on Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian tanssinopettajakoulutuksen (AMK) taiteellisen opinnäytetyön kirjallinen osio. Opinnäytetyön taideteko on sooloteos ”Syväpuhdistus”, joka esitetään Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemialla 20. toukokuuta 2019.
Opinnäytetyö käsittelee onnistumisen tunnetta ja kokemuksia tanssissa. Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostuu onnistumiseen liittyvästä lähdekirjallisuudesta. Työn kirjallisessa ja taiteellisessa osiossa on käytetty tutkimusaineistona myös Taideakatemian tanssinopettajalinjan 4. vuosikurssin tanssinopettajaopiskelijoille tehtyjä haastatteluita. Haastattelut toimivat inspiraation lähteenä opinnäytetyön taideteon luomisprosessissa. Työ keskittyy onnistumisen merkitykseen ja vaikutuksiin tanssissa, mutta työn ajatukset ovat sovellettavissa myös muihin, etenkin taiteen aloihin.
Työssä on viisi päälukua, josta ensimmäinen on johdanto, joka avaa opinnäytetyön tavoitteet ja sisällön. Toinen luku käsittelee onnistumisen teoriaa kirjallisuuslähteitä hyödyntäen. Kolmas luku käsittelee työhön tehtyjä haastatteluita ja niistä tehtyjä havaintoja. Neljäs luku on prosessikuvaus opinnäytetyön taideteosta ja viides luku toimii työn yhteenvetona.
Opinnäytetyössä tulee ilmi, että onnistuminen on motivoiva ja positiivinen tunne. Opinnäytetyön päähavainto on, että onnistumisen merkitys ja vaikutus tanssissa ja sen parissa työskenteleville on suuri. Onnistumisen kokemukset kasvattavat itsetuntoa, vahvistavat ammatti-identiteettiä sekä pitävät meidät motivoituneena kehittämään itseämme niin tanssijoina, tanssinopettajina kuin koreografeina. This study is written as partial fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences, Ltd. The artistic choreographic part of the degree is a solo performance “Syväpuhdistus”, which will be performed 20th of May 2019 in Arts Academy, Turku.
The study is focused on understanding the meaning and influence of succeeding in dance. Its references are literary references regarding succeeding and interviews of Arts Academy’s 4th year dance teacher students’ experiences of succeeding in dance. This thesis is made from dancer’s point of view, but its aspects can also be adjusted in other areas of work or study.
The study contains five main chapters. The first chapter is an introduction to study’s goals and content and the second chapter is theory behind succeeding, using written source material as a reference. The third chapter is focused on opening the findings from the interviews and the fourth chapter tells about the study’s choreographic performance and its process. The fifth chapter closes everything together.
Main conclusion of this study is that the meaning and influence of succeeding in dance is crucial. The experiences of succeeding builds one’s self-confidence, strengthens professional identity and keeps us motivated to grow and evolve as dancers, dance teachers and choreographers.
Opinnäytetyö käsittelee onnistumisen tunnetta ja kokemuksia tanssissa. Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostuu onnistumiseen liittyvästä lähdekirjallisuudesta. Työn kirjallisessa ja taiteellisessa osiossa on käytetty tutkimusaineistona myös Taideakatemian tanssinopettajalinjan 4. vuosikurssin tanssinopettajaopiskelijoille tehtyjä haastatteluita. Haastattelut toimivat inspiraation lähteenä opinnäytetyön taideteon luomisprosessissa. Työ keskittyy onnistumisen merkitykseen ja vaikutuksiin tanssissa, mutta työn ajatukset ovat sovellettavissa myös muihin, etenkin taiteen aloihin.
Työssä on viisi päälukua, josta ensimmäinen on johdanto, joka avaa opinnäytetyön tavoitteet ja sisällön. Toinen luku käsittelee onnistumisen teoriaa kirjallisuuslähteitä hyödyntäen. Kolmas luku käsittelee työhön tehtyjä haastatteluita ja niistä tehtyjä havaintoja. Neljäs luku on prosessikuvaus opinnäytetyön taideteosta ja viides luku toimii työn yhteenvetona.
Opinnäytetyössä tulee ilmi, että onnistuminen on motivoiva ja positiivinen tunne. Opinnäytetyön päähavainto on, että onnistumisen merkitys ja vaikutus tanssissa ja sen parissa työskenteleville on suuri. Onnistumisen kokemukset kasvattavat itsetuntoa, vahvistavat ammatti-identiteettiä sekä pitävät meidät motivoituneena kehittämään itseämme niin tanssijoina, tanssinopettajina kuin koreografeina.
The study is focused on understanding the meaning and influence of succeeding in dance. Its references are literary references regarding succeeding and interviews of Arts Academy’s 4th year dance teacher students’ experiences of succeeding in dance. This thesis is made from dancer’s point of view, but its aspects can also be adjusted in other areas of work or study.
The study contains five main chapters. The first chapter is an introduction to study’s goals and content and the second chapter is theory behind succeeding, using written source material as a reference. The third chapter is focused on opening the findings from the interviews and the fourth chapter tells about the study’s choreographic performance and its process. The fifth chapter closes everything together.
Main conclusion of this study is that the meaning and influence of succeeding in dance is crucial. The experiences of succeeding builds one’s self-confidence, strengthens professional identity and keeps us motivated to grow and evolve as dancers, dance teachers and choreographers.