Englanninkielinen opetusvideo Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille ventrogluteaalisen injektion annosta
Heininen, Erika; Smirnova, Veronika (2019)
Heininen, Erika
Smirnova, Veronika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo englanniksi ventrogluteaalisen injektion annosta Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Satakunnan ammattikorkeakoulu on aloittanut englanninkielisen hoitotyön koulutusohjelman. Tästä huolimatta englanninkielistä opetusmateriaalia on tarjolla hyvin vähän. Tavoitteena on tukea Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden muuta tarjolla olevaa oppimateriaalia, vahvistaa heidän ventrogluteaalisen injektiotavan oppimista havainnollistamalla sitä videon muodossa sekä kehittää opiskelijoiden aseptista omatuntoa. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Teoriaosuudessa käsitellään turvallista intramuskulaarista injektion antoa. Tämän perusteella tehtiin opetusvideon käsikirjoitus. Sen pohjalta kuvattiin opetusvideo. Videolla käydään läpi turvallisen lääkehoidon periaatteet, lihasinjektion antoon tarvittavat välineet, ventrogluteaalisen pakaralihaksen paikantaminen sekä injektion anto potilaalle kylkiasennossa ja selällään.
Video esitettiin kliinisen hoitotyön opettajille, tilaajalle ja hoitotyön opiskelijoille. Näiltä henkilöiltä kerättiin arviointi videosta erillisten palautelomakkeiden avulla. Palautelomakkeiden perusteella video koettiin toimivaksi. Opettajien antamassa palautteessa selvisi, että he käyttäisivät videota opetuksen tukena. Opiskelijat puolestaan kokivat opetusvideon tukevan heidän oppimistaan.
Voidaan todeta, että videoiden käyttöä opetuksessa ja itsenäisessä opiskelussa tulisi lisätä. Materiaalin pitäisi olla kuitenkin helposti saatavilla esimerkiksi muun opetusmateriaalin yhteydessä. Jatkossa Satakunnan ammattikorkeakoulu voisi parantaa yhteistyötä eri tutkintoalojen välillä, jolloin tällaisissa projekteissa eri alojen osaamista voitaisiin hyödyntää. Tällöin opinnäytetöinä tuotetuista opetusvideoista saataisiin entistäkin laadukkaampia. The purpose of this thesis was to produce an educational video in English about ventrogluteal injection for nursing students in Satakunta University of Applied Sciences. Satakunta University of Applied Sciences has started the Degree Programme in Nursing in English. Still there is not enough material in English. The aim of the thesis is to support nursing students of Satakunta University of Applied Sciences other learning material, confirm their knowledge of ventrogluteal injection by demonstrating it in form of a video and improve students' aseptic conscience. The project was made as a functional thesis.
The theory part includes information about how to give a safe intramuscular injection. The script is based on the theory. The educational video was made by the script. The video includes information about the principles of sade medical treatment, equipments you need for giving intramuscular injection, locating ventrogluteal site and how to give a ventrogluteal injection when patient is on his side and on his back.
The video was shown to nursing teachers, subscriber of the thesis and students. Feedback was collected by using feedback forms. From these results was found out that the video is practical. The teachers said that they would use the video to support they teaching. Also, the students felt that the video would support their learning.
As a conclusion, more videos should be used when teaching and studying independently. However, the material should be easily available for instance with the rest course material. In the future, Satakunta University of Applied Sciences should improve collaboration between different bachelor's degrees to associate knowledge in these kinds of projects. That would improve the quality of educational videos which are made by students as functional theses.
Teoriaosuudessa käsitellään turvallista intramuskulaarista injektion antoa. Tämän perusteella tehtiin opetusvideon käsikirjoitus. Sen pohjalta kuvattiin opetusvideo. Videolla käydään läpi turvallisen lääkehoidon periaatteet, lihasinjektion antoon tarvittavat välineet, ventrogluteaalisen pakaralihaksen paikantaminen sekä injektion anto potilaalle kylkiasennossa ja selällään.
Video esitettiin kliinisen hoitotyön opettajille, tilaajalle ja hoitotyön opiskelijoille. Näiltä henkilöiltä kerättiin arviointi videosta erillisten palautelomakkeiden avulla. Palautelomakkeiden perusteella video koettiin toimivaksi. Opettajien antamassa palautteessa selvisi, että he käyttäisivät videota opetuksen tukena. Opiskelijat puolestaan kokivat opetusvideon tukevan heidän oppimistaan.
Voidaan todeta, että videoiden käyttöä opetuksessa ja itsenäisessä opiskelussa tulisi lisätä. Materiaalin pitäisi olla kuitenkin helposti saatavilla esimerkiksi muun opetusmateriaalin yhteydessä. Jatkossa Satakunnan ammattikorkeakoulu voisi parantaa yhteistyötä eri tutkintoalojen välillä, jolloin tällaisissa projekteissa eri alojen osaamista voitaisiin hyödyntää. Tällöin opinnäytetöinä tuotetuista opetusvideoista saataisiin entistäkin laadukkaampia.
The theory part includes information about how to give a safe intramuscular injection. The script is based on the theory. The educational video was made by the script. The video includes information about the principles of sade medical treatment, equipments you need for giving intramuscular injection, locating ventrogluteal site and how to give a ventrogluteal injection when patient is on his side and on his back.
The video was shown to nursing teachers, subscriber of the thesis and students. Feedback was collected by using feedback forms. From these results was found out that the video is practical. The teachers said that they would use the video to support they teaching. Also, the students felt that the video would support their learning.
As a conclusion, more videos should be used when teaching and studying independently. However, the material should be easily available for instance with the rest course material. In the future, Satakunta University of Applied Sciences should improve collaboration between different bachelor's degrees to associate knowledge in these kinds of projects. That would improve the quality of educational videos which are made by students as functional theses.