Lauluäänien kehitystä ohjaamassa: Naislaulajien äänityyppien vaikutus pop/jazz-laulunopettajan opetustapoihin
Susi, Marianne (2019)
Susi, Marianne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159927
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaisia äänityyppejä naisäänissä esiintyy, mitkä asiat niihin vaikuttavat ja millaisia opetustapoja laulunopettajilla on suhteessa erilaisiin äänityyppeihin. Tavoitteena oli myös kerätä työkaluja erilaisten lauluäänten opettamiseen. Pop/jazz-laulussa ei ole tapana tyypitellä ääniä klassisen lauluperinteen tapaan. Laulajien äänissä on kuitenkin rakenteellisia ja tottumuksellisia eroavaisuuksia, jotka voivat vaikuttaa siihen, mitkä asiat laulajalle tuntuvat helpoilta tai hankalilta. Laulunopettajat kohtaavat työssään oppilaita, joilla on hyvinkin erilaisia lauluteknisiä ongelmia. Tutkimuksesta on hyötyä erityisesti laulajille, laulunopettajille ja laulunopettajaopiskelijoille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja tutkimusta varten haastateltiin neljää kokenutta laulunopettajaa. Laulunopettajista kolme opettaa pääsääntöisesti pop/jazz-laulua, neljäs haastateltava on kansanlaulun opettaja. Haastattelut tehtiin puhelimitse ja nauhoitettiin ACR-puhelutallenninsovelluksella. Haastattelut litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin teemoittelemalla. Haastattelujen lisäksi koottiin äänentuoton anatomiaa ja akustiikkaa sekä äänityyppejä käsittelevä tietoperusta.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että laulunopettajat pitivät äänenkäytön tottumuksia suurimpana tekijänä lauluoppilaiden yksilöllisten haasteiden takana. Lähes kaikille oppilaille jokin sävelkorkeus tuottaa enemmän haastetta kuin toinen, ja näissä sävelkorkeuksissa on eroja oppilaiden välillä. Haastateltavien mielestä äänten tyypittelylle ei kuitenkaan ole pop/jazz-laulussa tarvetta. Laulajan on hyvä tuntea oman äänensä vahvuudet sekä kehittää rohkeasti mutta terveellisesti ääntään uusiin ulottuvuuksiin. Laulunopettajan rooli on haastateltavien mukaan valita opetusmenetelmät oppilaan tilanteeseen sopiviksi sekä tukea oppilasta tämän äänen kehityksessä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja tutkimusta varten haastateltiin neljää kokenutta laulunopettajaa. Laulunopettajista kolme opettaa pääsääntöisesti pop/jazz-laulua, neljäs haastateltava on kansanlaulun opettaja. Haastattelut tehtiin puhelimitse ja nauhoitettiin ACR-puhelutallenninsovelluksella. Haastattelut litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin teemoittelemalla. Haastattelujen lisäksi koottiin äänentuoton anatomiaa ja akustiikkaa sekä äänityyppejä käsittelevä tietoperusta.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että laulunopettajat pitivät äänenkäytön tottumuksia suurimpana tekijänä lauluoppilaiden yksilöllisten haasteiden takana. Lähes kaikille oppilaille jokin sävelkorkeus tuottaa enemmän haastetta kuin toinen, ja näissä sävelkorkeuksissa on eroja oppilaiden välillä. Haastateltavien mielestä äänten tyypittelylle ei kuitenkaan ole pop/jazz-laulussa tarvetta. Laulajan on hyvä tuntea oman äänensä vahvuudet sekä kehittää rohkeasti mutta terveellisesti ääntään uusiin ulottuvuuksiin. Laulunopettajan rooli on haastateltavien mukaan valita opetusmenetelmät oppilaan tilanteeseen sopiviksi sekä tukea oppilasta tämän äänen kehityksessä.