Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Miten arviointi muuttuu? : Näkökulmia musiikin perusopetuksen arvioinnin muutoksiin

Gröndahl, Lauri; Saari, Miia (2019)

 
Avaa tiedosto
Gröndahl_Lauri&Saari_Miia.pdf (996.0Kt)
Lataukset: 


Gröndahl, Lauri
Saari, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149714
Tiivistelmä
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän uudet opetussuunnitelman perusteet julkaistiin syyskuussa 2017. Uudistuksen myötä jokaisen musiikin laajaa oppimäärää toteuttavan oppilaitoksen oli laadittava uudet paikalliset opetussuunnitelmat, jotka astuivat voimaan 1.8.2018. Uuden opetussuunnitelman yksi isoimmista muutoksista oli numeroarvioinnin poistuminen, jonka jälkeen arviointi perustuu sanalliseen arviointiin. Tarkoitus oli selvittää, miten uudenlaista arviointia on alettu toteuttamaan musiikin laajan oppimäärään mukaista opetusta antavassa Gradia Jyväskylän taiteen perusopetuksen musiikin ja tanssin koulutuksessa. Tarkoitus oli saada selville Gradian opettajien ajatuksia arvioinnin murrosvaiheesta sekä kartoittaa mahdollisia uusia arviointimenetelmiä. Aineiston keräämiseen käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä eli sähköpostikyselyä ja puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavina olivat neljä Gradialla työskentelevää soitonopettajaa. Sähköpostikysely lähettiin kaikkiin konservatorioihin. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella numeroarvioinnin poistuminen tuo haasteita arvioinnin toteuttamiseen. Numeroarviointi koettiin selkeäksi asteikoksi, mihin oppilaan osaamista verrattiin. Uudessa arvioinnissa korostuu opettajan kielelliset ja viestinnälliset taidot. Haastateltavat totesivat arvioinnin käytäntöihin liittyvän työn olevan haastattelujen aikaan vielä kesken. Sähköpostikyselyistä saadun aineiston tulokset kertovat, että nykyiset käytänteet pohjautuvat vielä numeroarviointiin. Kerätyn aineiston perusteella Gradialla otetaan käyttöön taitotaulukot arvioinnin tueksi. Aineistojen perusteella pääteltiin myös, että uudet arviointimenetelmät perustuvat jo käytössä olleisiin menetelmiin.
 
The reformed National Core Curriculum for the Advanced Syllabus for Basic Education in the Arts was published in September 2017. Based on the reform, every music school offering education according to the advanced syllabus had to draw up new local curricula that came into effect on the 1st of August, 2018. The biggest change in the new curriculum was the removal of the number-based assessment which was replaced by verbal evaluation. The purpose of the thesis was to examine how the new assessment system was implemented in the Jyväskylä Education Consortium Gradia, which gives basic music education according to the advanced syllabus. Another purpose was to discover what the teachers in Gradia thought about the new system and survey the possible new assessment methods. The data was collected by using the methods of qualitative research, namely, an e-mail survey and half-structured interviews. The interviewees were four teachers working in Gradia. The survey was sent to every conservatory of music in Finland. According to the results of the interviews, the removal of the number-based assessment was found challenging. The number-based system was regarded as a clear scale for comparing the students’ learning. The teachers’ linguistic and communicational skills are emphasized in the new assessment system. The interviewees also told that the work with assessment practices was still in progress at the time of the interviews. According to the email survey, the new system was still based on the number system even though it had been removed. Based on the data, Gradia is introducing skill charts in order to support assessment. Based on the data, it was also deduced that that the new assessment methods were based on the old ones.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste