Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vuorovaikutukselliset leikit - opetusmateriaali lasten ja nuorten mielenterveystyön opetuksen tueksi

Kaipiainen, Tia-Maria; Häkkinen, Pia (2019)

 
Avaa tiedosto
hakkinen_pia_kaipiainen_tia.pdf (1.644Mt)
Lataukset: 


Kaipiainen, Tia-Maria
Häkkinen, Pia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510092
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena olivat luovat menetelmät mielenterveystyössä. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyön simulaatio-opetukseen tietoa vuorovaikutuksellisista leikeistä hoitotyön opiskelijoille mielenterveys- ja päihdetyön opetuksen tueksi. Aihetta rajattiin alle kouluikäisten lasten mielenterveystyöhön ja aiheeksi valikoitui vuorovaikutukselliset leikit mielenterveystyön tukena. Tavoitteena oli luoda opetusmateriaali, jonka avulla hoitotyön opiskelijat ja tulevat ammattilaiset saavat keinoja lasten kohtaamiseen hoitotyössä.

Opetusmateriaalin tekeminen lisäsi omaa käsitystämme vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen merkityksestä lapsen mielenterveyden kehityksessä sekä vuorovaikutuksellisten leikkien käytöstä lapsen kehityksen tukena.

Projektin tuotos on Powerpoint-ohjelmalla tehty 20-sivuinen materiaali, jossa käsitellään aluksi lyhyesti teoriaa vuorovaikutuksesta ja Theraplaysta, jonka jälkeen esitellään erilaisia vuorovaikutusleikkejä Theraplayn osa-alueiden mukaan jaoteltuna. Materiaali arvioitiin esittämällä se eräälle opiskelijaryhmälle, jolta pyydettiin materiaalista palaute kirjallisesti. Materiaalin koettiin olevan selkeä ja helposti ymmärrettävä sekä visuaalisesti siisti. Kehitettävää löytyi muun muassa siinä, että materiaalissa voisi olla enemmän aiheeseen liittyviä kuvia tai videolinkkejä aiheesta.
 
The theme of this functional thesis was functional methods in mental health care and the purpose was to create teaching material for nursing students of Satakunta University of Applied Sciences. The subject was defined to mental health care of children under school age and the final subject was interactive plays in maintenance of mental health care. The aim was to create a teaching material which provides nursing students ways to interact with children in nursing.

Creating this educational material contributed to our own understanding of the importance of parent-child interaction in the development of child’s mental health and the use of interactive plays to support child’s development.

The output of the project is a 20-page material created with Powerpoint. It consists of a brief introduction to the theory of interaction and Theraplay followed by examples of different interaction plays which are divided into Theraplay sub-areas. The material was presented to a group of students, who evaluated it by using a feedback form. According to the feedback, the material is clear, easy to understand and visually presentable. Material could be improved by adding pictures or video links to it.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste