Taloushallinnon opintojen tulevaisuuden näkymät ja ohjelmistorobotiikan rooli niissä
Pakalén, Sara (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pakalén, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610160
Tiivistelmä
Taloushallinnon sähköistyminen alkoi 2000-luvun alussa, pian sen mahdollistaneen lakimuutoksen jälkeen. Sähköistyminen oli kuitenkin hidasta. Suuret yritykset alkoivat sähköistämään taloushallintoaan ensimmäisenä ja sen seurauksena ottivat käyttöön verkkolaskutuksen. Tämän johdosta myös monissa pienissä yrityksissä otettiin verkkolaskutus käyttöön, mutta muuten sähköistyminen ei edennyt. Nykyään lähestulkoon jokainen yritys on sähköistänyt taloushallintonsa ainakin osittain.
Ohjelmistorobotiikka on viimeisten parin vuoden aikana yleistynyt nopeasti monilla toimialoilla ja yrityksen eri osa-alueilla. Tämän takana on ollut teknologinen kehitys, johon liittyy tiiviisti myös taloushallinnon sähköistyminen 2000-luvulla. Samalla myös koulumaailma on kokenut muutoksia, kun ylioppilaskirjoitukset ovat sähköistyneet ja muissakin opinnoissa pyritään jatkuvasti hyödyntämään sähköisiä opiskeluvälineitä entistä enemmän. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miltä tulevaisuuden taloushallinnon opinnot näyttävät ja minkälainen on ohjelmistorobotiikan rooli niissä.
Ohjelmistorobotiikka on tietokoneella toimiva ohjelmisto, joka käyttää muita ohjelmistoja ihmisen tavoin, mutta nopeammin. Sen ohjelmointi on suhteellisen yksinkertaista ja se on todella helposti skaalautuva. Ohjelmistorobotiikkaan voidaan myös liittää muita teknologisia kehityksiä, kuten tekoälyä, jolloin siitä tulee vielä monikäyttöisempi.
Tutkimus suoritettiin laadullisin menetelmin käyttäen puolistrukturoituja haastatteluja. Opettajia viidestä eri ammatillisesta oppilaitoksesta haastateltiin huhtikuussa 2019. Haastattelut nauhoitettiin ja järjesteltiin aiheiden perusteella sisällönanalyysia varten.
Aineiston perusteella selvisi, että taloushallinto opintojen uskottiin tulevaisuudessa sisältävän enemmän tietotekniikkaa. Myös prosessi- ja analysointiosaamisen merkitys olisi suurempi, sillä rutiinitöiden uskottiin vähentyneen niin paljon, että koulusta valmistuttua mentäisiin suoraan asiantuntijatehtäviin töihin.
Ohjelmistorobotiikan uskottiin näkyvän taloushallinnon opiskelussa jotenkin, mutta ei oltu varmoja, miten. Haastatteluista kävi myös ilmi, että monissa kouluissa on jo nyt tarjolla ohjelmistorobotiikan kursseja, mutta niitä ei ole suunnattu erityisesti vielä millekään tietylle alalle. Muutamissa kouluissa oli harkinnassa myös opintosuunnitelman uudistaminen, jotta saataisiin ohjelmistorobotiikka sisällytettyä taloushallinnon opintoihin.
Tämä tutkimus selvitti tulevaisuuden näkymiä, ja kukaan ei oikeasti osaa ennustaa tulevaisuutta. Näin ollen vasta muutosten jälkeen osataan sanoa, miltä taloushallinnon opinnot oikeasti näyttävät.
Ohjelmistorobotiikka on viimeisten parin vuoden aikana yleistynyt nopeasti monilla toimialoilla ja yrityksen eri osa-alueilla. Tämän takana on ollut teknologinen kehitys, johon liittyy tiiviisti myös taloushallinnon sähköistyminen 2000-luvulla. Samalla myös koulumaailma on kokenut muutoksia, kun ylioppilaskirjoitukset ovat sähköistyneet ja muissakin opinnoissa pyritään jatkuvasti hyödyntämään sähköisiä opiskeluvälineitä entistä enemmän. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miltä tulevaisuuden taloushallinnon opinnot näyttävät ja minkälainen on ohjelmistorobotiikan rooli niissä.
Ohjelmistorobotiikka on tietokoneella toimiva ohjelmisto, joka käyttää muita ohjelmistoja ihmisen tavoin, mutta nopeammin. Sen ohjelmointi on suhteellisen yksinkertaista ja se on todella helposti skaalautuva. Ohjelmistorobotiikkaan voidaan myös liittää muita teknologisia kehityksiä, kuten tekoälyä, jolloin siitä tulee vielä monikäyttöisempi.
Tutkimus suoritettiin laadullisin menetelmin käyttäen puolistrukturoituja haastatteluja. Opettajia viidestä eri ammatillisesta oppilaitoksesta haastateltiin huhtikuussa 2019. Haastattelut nauhoitettiin ja järjesteltiin aiheiden perusteella sisällönanalyysia varten.
Aineiston perusteella selvisi, että taloushallinto opintojen uskottiin tulevaisuudessa sisältävän enemmän tietotekniikkaa. Myös prosessi- ja analysointiosaamisen merkitys olisi suurempi, sillä rutiinitöiden uskottiin vähentyneen niin paljon, että koulusta valmistuttua mentäisiin suoraan asiantuntijatehtäviin töihin.
Ohjelmistorobotiikan uskottiin näkyvän taloushallinnon opiskelussa jotenkin, mutta ei oltu varmoja, miten. Haastatteluista kävi myös ilmi, että monissa kouluissa on jo nyt tarjolla ohjelmistorobotiikan kursseja, mutta niitä ei ole suunnattu erityisesti vielä millekään tietylle alalle. Muutamissa kouluissa oli harkinnassa myös opintosuunnitelman uudistaminen, jotta saataisiin ohjelmistorobotiikka sisällytettyä taloushallinnon opintoihin.
Tämä tutkimus selvitti tulevaisuuden näkymiä, ja kukaan ei oikeasti osaa ennustaa tulevaisuutta. Näin ollen vasta muutosten jälkeen osataan sanoa, miltä taloushallinnon opinnot oikeasti näyttävät.