Vierasvenepaikkapalveluntarjoajien uuteen alustapalveluun kohdistuvien tarpeiden tunnistaminen
Syrjämäki, Tatja (2019)
Syrjämäki, Tatja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610190
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö laadittiin toimeksiantona Helsingin kaupungille. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa Helsingin vierasvenepaikkapalveluntarjoajien uuteen alustapalveluun kohdistuvia tarpeita. Opinnäytetyö oli toimeksiantajalle ajankohtainen, sillä sen avulla saatiin lisätietoa vierasvenepaikkatoiminnasta ja palveluntarjoajien toiveista kehitteillä olevaa Ahti-palvelualustaa varten. Tutkimuksen aihe tuki Helsingin kaupungin veneilyn kehitystavoitteita sekä Merellinen Helsinki -hanketta.
Perehtyminen tutkimuksen aiheeseen aloitettiin syksyllä 2018. Tietoa kerättiin haastattelemalla asiantuntijoita ja veneilijöitä. Haastatteluista saatuja näkemyksiä hyödynnettiin tietoperustassa, jossa tarkasteltiin veneilyä, alustapalvelua ja palvelumuotoilua. Toimeksiantajan pyyntö aiheen selkeästä rajauksesta ja oman kiinnostuksen johdosta, kohdejoukoksi rajattiin vierasvenepaikkatoimijat ja aiheeksi tarpeiden määrittely. Aiheen rajaukseen vaikutti myös kehitteillä oleva merellinen ekosysteemi, johon vierasvenepaikkapalveluntarjoajat kuuluvat.
Tutkimus oli suuntaukseltaan laadullinen ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Helsingin vierasvenepaikkapalveluntarjoajia edusti seitsemän alan toimijaa. Kohdejoukko koostui yrityksistä, yhdistyksistä sekä julkisen sektorin palveluntarjoajasta. Toimijoiden haastattelut toteutettiin helmi-maaliskuun 2019 aikana.
Tutkimuksen keskeiset tulokset koostuvat toimijoiden liiketoiminnan kuvauksesta sekä vastaajien arvioimista hyödyistä ja tarpeista alustapalvelulle. Tuloksissa selvisi, että toiminnan kannattavuuteen vaikuttaa palveluntarjoajien vierasvenepaikkatoiminnan ympärillä tapahtuva liiketoiminta ja satama-alueen muiden palveluiden yhteisvaikutus. Haastateltavat toivovat alustapalvelun toimintojen ja ominaisuuksien helpottavan päivittäistä työtä ja asiakkaiden ostoprosessia. Yhteisen alustapalvelun uskottiin kasvattavan markkinoiden kysyntää ja tuottavan lisäarvoa palveluiden laadun mittauksella sekä lähi- ja lisäpalveluiden myynnin mahdollistamisella.
Tulosten perusteella on havaittavissa, että korkean käyttökapasiteetin satamat kokevat hyötyvänsä yhteisestä alustapalvelusta vähemmän kuin sellaiset satamat, joiden käyttöaste on alhaisempi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimijoiden keskeisimmät tarpeet alustapalvelulle ovat vierasvenekapasiteetin käytön tehostaminen, myynnin edistäminen, päivittäisen työn helpottaminen sekä saavutettavuuden ja löydettävyyden parantaminen. This thesis was commissioned by City of Helsinki. The primary aim of this thesis was to identify guest boat service providers’ needs for a new platform service. The research was topical for the commissioner, as it provided information of the guest harbor services and service providers´ wishes for an ongoing service platform development project. The subject of the study supports the development objectives of the City of Helsinki and the Helsinki Marine project.
Orientation to the topic was started in autumn 2018. Information was collected by interviewing experts and boaters. The interviews were utilized in the theoretical framework, which focused on boating, platform services and service design. Because of commissioner’s request for a clear delimitation of the subject and for its own interest, guest boat operators were selected as the target group and the scope of the work was limited to definition of needs. Ongoing development of marine ecosystem service platform affected the target group of the subject.
The research was qualitative, and the data was collected by half-structured individual interviews. The target group for the research was guest boat service providers in Helsinki, represented by seven industry operators. The target group consisted of companies, associations and a public sector service provider. Interviews were concluded during February and March 2019.
The main results of the research consisted of the operators' business descriptions, benefits of the platform service and needs for the platform service. The results showed that the guest boat service providers´ profitability is impacted by businesses in harbor area. Interviewees wished the platform functions and features would ease their daily work and purchase process for customers. Common platform service was believed to increase the market demand and to provide added value by measuring quality of the services and enabling local and supplemental services.
The results showed that ports with high utilization rate were less likely to benefit from the shared platform service compared to ports with lower usage rates. In conclusion, the key needs to the platform service were increased utilization rate of guest harbor boat capacity, promoting the sales, facilitating the daily work and improving the accessibility and discoverability.
Perehtyminen tutkimuksen aiheeseen aloitettiin syksyllä 2018. Tietoa kerättiin haastattelemalla asiantuntijoita ja veneilijöitä. Haastatteluista saatuja näkemyksiä hyödynnettiin tietoperustassa, jossa tarkasteltiin veneilyä, alustapalvelua ja palvelumuotoilua. Toimeksiantajan pyyntö aiheen selkeästä rajauksesta ja oman kiinnostuksen johdosta, kohdejoukoksi rajattiin vierasvenepaikkatoimijat ja aiheeksi tarpeiden määrittely. Aiheen rajaukseen vaikutti myös kehitteillä oleva merellinen ekosysteemi, johon vierasvenepaikkapalveluntarjoajat kuuluvat.
Tutkimus oli suuntaukseltaan laadullinen ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Helsingin vierasvenepaikkapalveluntarjoajia edusti seitsemän alan toimijaa. Kohdejoukko koostui yrityksistä, yhdistyksistä sekä julkisen sektorin palveluntarjoajasta. Toimijoiden haastattelut toteutettiin helmi-maaliskuun 2019 aikana.
Tutkimuksen keskeiset tulokset koostuvat toimijoiden liiketoiminnan kuvauksesta sekä vastaajien arvioimista hyödyistä ja tarpeista alustapalvelulle. Tuloksissa selvisi, että toiminnan kannattavuuteen vaikuttaa palveluntarjoajien vierasvenepaikkatoiminnan ympärillä tapahtuva liiketoiminta ja satama-alueen muiden palveluiden yhteisvaikutus. Haastateltavat toivovat alustapalvelun toimintojen ja ominaisuuksien helpottavan päivittäistä työtä ja asiakkaiden ostoprosessia. Yhteisen alustapalvelun uskottiin kasvattavan markkinoiden kysyntää ja tuottavan lisäarvoa palveluiden laadun mittauksella sekä lähi- ja lisäpalveluiden myynnin mahdollistamisella.
Tulosten perusteella on havaittavissa, että korkean käyttökapasiteetin satamat kokevat hyötyvänsä yhteisestä alustapalvelusta vähemmän kuin sellaiset satamat, joiden käyttöaste on alhaisempi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimijoiden keskeisimmät tarpeet alustapalvelulle ovat vierasvenekapasiteetin käytön tehostaminen, myynnin edistäminen, päivittäisen työn helpottaminen sekä saavutettavuuden ja löydettävyyden parantaminen.
Orientation to the topic was started in autumn 2018. Information was collected by interviewing experts and boaters. The interviews were utilized in the theoretical framework, which focused on boating, platform services and service design. Because of commissioner’s request for a clear delimitation of the subject and for its own interest, guest boat operators were selected as the target group and the scope of the work was limited to definition of needs. Ongoing development of marine ecosystem service platform affected the target group of the subject.
The research was qualitative, and the data was collected by half-structured individual interviews. The target group for the research was guest boat service providers in Helsinki, represented by seven industry operators. The target group consisted of companies, associations and a public sector service provider. Interviews were concluded during February and March 2019.
The main results of the research consisted of the operators' business descriptions, benefits of the platform service and needs for the platform service. The results showed that the guest boat service providers´ profitability is impacted by businesses in harbor area. Interviewees wished the platform functions and features would ease their daily work and purchase process for customers. Common platform service was believed to increase the market demand and to provide added value by measuring quality of the services and enabling local and supplemental services.
The results showed that ports with high utilization rate were less likely to benefit from the shared platform service compared to ports with lower usage rates. In conclusion, the key needs to the platform service were increased utilization rate of guest harbor boat capacity, promoting the sales, facilitating the daily work and improving the accessibility and discoverability.