Työntekijöiden motivaatio rahoitusalan prosessi- ja asiakaspalvelutyössä
Kauppinen, Riina (2019)
Kauppinen, Riina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610236
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin rahoitusalalla toimivalle Yritys X:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Yritys X:n prosessi- ja asiakaspalvelun työntekijöiden motivaation nykytila ja tavoitteena saada Yritys X:lle uusia tapoja työntekijöiden motivaation kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisimpiä motivaatioteorioita, sekä työmotivaation merkitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskysymyksellä haluttiin selvittää, mikä on Yritys X:n työntekijöiden motivaation nykytila ja siihen vaikuttavat tekijät. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuskyselynä. Tutkimuskyselyn kysymykset liittyivät sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon, esimieheen ja työkavereihin sekä osaamisen kehittämiseen ja työtehtäviin. Tutkimuskysely oli anonyymi ja vastaukset käsiteltiin luottamuksellisesti.
Tutkimustuloksista selvisi, että prosessi- ja asiakaspalvelun työntekijöiden motivaation taso Yritys X:ssä on hyvä. Tulosten mukaan suurimmat kehityskohteet ovat palkkaus ja perehdytys. Tuloksista selvisi myös, että suurin motivaatiota ylläpitävä tekijä on työkaverit ja työilmapiiri.
Kehitysehdotuksena Yritys X:lle on kattavan perehdytyssuunnitelman luominen uusille työntekijöille, sekä uusille työohjeille tai -tehtäville. Toisena kehitysehdotuksena Yritys X:lle on työntekijöiden osaamisen kehittämisen tukeminen ja mahdollistaminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisimpiä motivaatioteorioita, sekä työmotivaation merkitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskysymyksellä haluttiin selvittää, mikä on Yritys X:n työntekijöiden motivaation nykytila ja siihen vaikuttavat tekijät. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuskyselynä. Tutkimuskyselyn kysymykset liittyivät sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon, esimieheen ja työkavereihin sekä osaamisen kehittämiseen ja työtehtäviin. Tutkimuskysely oli anonyymi ja vastaukset käsiteltiin luottamuksellisesti.
Tutkimustuloksista selvisi, että prosessi- ja asiakaspalvelun työntekijöiden motivaation taso Yritys X:ssä on hyvä. Tulosten mukaan suurimmat kehityskohteet ovat palkkaus ja perehdytys. Tuloksista selvisi myös, että suurin motivaatiota ylläpitävä tekijä on työkaverit ja työilmapiiri.
Kehitysehdotuksena Yritys X:lle on kattavan perehdytyssuunnitelman luominen uusille työntekijöille, sekä uusille työohjeille tai -tehtäville. Toisena kehitysehdotuksena Yritys X:lle on työntekijöiden osaamisen kehittämisen tukeminen ja mahdollistaminen.