Skaalautuva avoimeen lähdekoodiin pohjautuva MMORPG
Mäkinen, Jani (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710343
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy ohjelmistokehitykseen, jossa asetetaan tavoitteeksi tuottaa elinkelpoinen vähimmäistuote MMORPG (massiivinen monen pelaajan verkkopeli) - akronyymin takaa löytyvän pelituotteen määrittelystä.
Taustana työlle toimii kirjoittajan pelialan ohjelmistokehityskokemus sekä tietokonepelaamisen harrastaminen. Edellä mainituista jälkimmäisessä MMORPG - tyyppiset pelit ovat olleet keskiössä kirjottajan elämässä, joten niihin opinnäytetyö myös keskittyy.
Työstä on rajattu pois autoilu-, lentosimulaattori- sekä muita genrejä kuin nk. Fantasia genren MMORPG -tuotteet.
Modernit webteknologiat ovat työn esivalituissa teknologioissa keskiössä, joista tärkeimpiä ovat HTML5 sekä WebGL.
Näihin liittyy myös avoimen lähdekoodin vertailut sekä johtopäätökset, ottaako tiettyjä avoimen lähdekoodin kirjastoja käyttöön vai ei.
Tavoitteena avoimen lähdekoodien teknologioilla on mahdollistaa ennalta määritellyn perusmuotoisen MMORPG pelituotteen toteutus tämän työn sallimassa aikataulussa.
Tavoitteeseen pääsy ja sen haasteet dokumentoidaan työn edetessä, joita myös pohditaan työn lopussa. Toteutus osiossa kuvataan peliä tarkemmin sen suunniteltujen ominaisuuksien valmistumisen osalta, sekä käyttöliittymän ja muiden järjestelmien
oppimiskokemusten kautta.
Lopuksi esitetään johtopäätökset, joissa pohditaan tutkimuskysymyksiä,
jatkokehitysehdotuksia sekä käydään lävitse omaa pohdintaa tehdyn työn analyysin kautta.
Taustana työlle toimii kirjoittajan pelialan ohjelmistokehityskokemus sekä tietokonepelaamisen harrastaminen. Edellä mainituista jälkimmäisessä MMORPG - tyyppiset pelit ovat olleet keskiössä kirjottajan elämässä, joten niihin opinnäytetyö myös keskittyy.
Työstä on rajattu pois autoilu-, lentosimulaattori- sekä muita genrejä kuin nk. Fantasia genren MMORPG -tuotteet.
Modernit webteknologiat ovat työn esivalituissa teknologioissa keskiössä, joista tärkeimpiä ovat HTML5 sekä WebGL.
Näihin liittyy myös avoimen lähdekoodin vertailut sekä johtopäätökset, ottaako tiettyjä avoimen lähdekoodin kirjastoja käyttöön vai ei.
Tavoitteena avoimen lähdekoodien teknologioilla on mahdollistaa ennalta määritellyn perusmuotoisen MMORPG pelituotteen toteutus tämän työn sallimassa aikataulussa.
Tavoitteeseen pääsy ja sen haasteet dokumentoidaan työn edetessä, joita myös pohditaan työn lopussa. Toteutus osiossa kuvataan peliä tarkemmin sen suunniteltujen ominaisuuksien valmistumisen osalta, sekä käyttöliittymän ja muiden järjestelmien
oppimiskokemusten kautta.
Lopuksi esitetään johtopäätökset, joissa pohditaan tutkimuskysymyksiä,
jatkokehitysehdotuksia sekä käydään lävitse omaa pohdintaa tehdyn työn analyysin kautta.