Nuoren itsetuntoon vaikuttaminen teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä
Savikurki, Joanna (2019)
Savikurki, Joanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710338
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii, mikä vaikutus teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä tekevällä on nuoren itsetuntoon. Opinnäytetyö kuvaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä lähinnä harrastajateatteriympäristössä. Opinnäytetyössä pohditaan millainen on hyvä ohjaaja lähdekirjallisuuden ja haastattelujen valossa. Yhtenä lähdemateriaalina on käytetty viiden 16–24-vuotiaan nuoren haastatteluja.
Tutkielmassa avataan aluksi hieman teatteri-ilmaisun ohjaajan historiaa sekä työnkuvaa. Samoin tarkastellaan myös nuoren kehityksen vaiheita, ja mitä teatteri-ilmaisun ohjaajan on otettava huomioon nuoren kehittyessä. Teatteriharrastuksessa on tärkeää luoda nuorelle turvallinen ilmapiiri, jossa hän pääsee kehittämään itseään. Ohjaajan antama rakentava palaute, tuki ja sopiva määrä kehuja vaikuttavat positiivisesti nuoren itsetuntoon. This thesis addresses how can one doing drama instructor’s work influence in the adolescent’s self-esteem. The thesis represents drama instructor’s work mostly in amateur theater environment. The thesis speculates what makes a good director. The interviews of 16–24-year old amateurs has been used as one of the source materials.
At the beginning this thesis defines the history and job description of a drama instructor. This also investigates young person’s stages in development and what should a drama instructor take into account of an adolescent’s development. It is important to create a safe environment for a young person to develop oneself. Constructive feedback, support and decent amount of compliments by the drama instructor has a positive influence in adolescent’s self-esteem.
Tutkielmassa avataan aluksi hieman teatteri-ilmaisun ohjaajan historiaa sekä työnkuvaa. Samoin tarkastellaan myös nuoren kehityksen vaiheita, ja mitä teatteri-ilmaisun ohjaajan on otettava huomioon nuoren kehittyessä. Teatteriharrastuksessa on tärkeää luoda nuorelle turvallinen ilmapiiri, jossa hän pääsee kehittämään itseään. Ohjaajan antama rakentava palaute, tuki ja sopiva määrä kehuja vaikuttavat positiivisesti nuoren itsetuntoon.
At the beginning this thesis defines the history and job description of a drama instructor. This also investigates young person’s stages in development and what should a drama instructor take into account of an adolescent’s development. It is important to create a safe environment for a young person to develop oneself. Constructive feedback, support and decent amount of compliments by the drama instructor has a positive influence in adolescent’s self-esteem.