Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kitka, kipinä ja kasvaminen : tiedepainotteisen päiväkodin toiminnan kehittäminen

Raunio, Mikko; Rautiainen, Suvi (2019)

 
Avaa tiedosto
Raunio_Mikko_ja_Rautiainen_Suvi.pdf (487.4Kt)
Lataukset: 


Raunio, Mikko
Rautiainen, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710340
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tarjota malliesimerkin ja tulostettavan liitteen kautta konkreettinen ohje tiedepainotteisen toiminnan pidosta ja sen yhdistämisestä Pilke Kipinän arkeen kaikenikäisten päiväkodin lasten kohdalla. Pilke Kipinä on tammikuussa 2018 Kaarinaan avattu tiedepainotteinen päiväkoti, joka vasta aloitti toimintaansa opinnäytetyöprosessimme alkaessa. Suurin osa Kipinän lapsista oli opinnäytetyömme teon aikaan alle 3 vuotiaita, joten kehittämistyöhömme sisältyi toimintatuokioiden soveltaminen nuoremmille lapsille mahdollisuuksien mukaan.

Perustimme suuren osan toiminnastamme Deweyn eheyttävän opetuksen koulukuntaan kuuluvaan tutkivaan oppimiseen ja ilmiöoppimiseen. Tutkiva oppiminen ja ilmiöoppiminen painottavat opettajan roolia tutkijana sekä mahdollistajana ja oppiminen perustuu oppijan kiinnostukseen ongelmaa tai tutkimuksen kohdetta kohtaan.

Tiedonkeruussamme käyttämiämme menetelmiä olivat lasten havainnointi ja henkilökunnan haastattelut. Käytimme keräämäämme tietoa toimintatuokioidemme suunnittelussa taataksemme lasten mielenkiinnon tutkimuskohteitamme kohtaan. Pidimme toimintatuokioidemme projektikokonaisuuden marras- ja joulukuussa 2018 Kipinän 3-5 vuotiaiden lasten ryhmälle. Päädyimme pitämään toimintatuokiota kuudelta eri aihealueelta, jotka olivat vesi ja liike, ääni, eläinten talvivalmistelut, veden olomuodot, avaruus ja värit.

Koimme löytäneemme lapsia kiinnostavia tutkimuskohteita ja lasten mielenkiinto toimintaamme kohtaan oli huomattavissa toisesta toimintakerrasta lähtien heidän kysymystensä senkertaisesta toiminnasta alkaessa heti meidän tultuamme Kipinään. Toisaalta tiedepainotteinen projektitoiminta antaa vasta pintaraapaisun tiedepainotteisen varhaiskasvatuksen mahdollisuuksista. Olennaisinta kasvattajille olisi vastata lasten maailmasta nouseviin kysymyksiin mahdollisimman nopeasti ja jos hän ei itse tiedä vastausta, tutkia tai etsiä vastauksia yhdessä lasten kanssa.

The purpose of our thesis was to provide directions and ways to attach science emphasis on the daily life of Pilke Kipinä for children of all ages in the daycare through a model example and a printable guide. Pilke Kipinä is a science emphasized daycare that was opened in January 2018 and was only starting up their operations when the process for out thesis started. Most of the children in Kipinä were under 3 years of age during our thesis so part of our development task was to modify our activities for younger children whenever possible.

We based a big part of our actions on exploratory learning and phenomena learning that are based on Dewey’s school of thought of integrative instruction. Exploratory learning and phenomena learning emphasize the teacher's role as a researcher and an enabler and the learning is based on the interest the subject has on the subject or phenomena.

The ways we used to collect data were the observation of the children and the interviews of the staff. We used the gathered information in the planning of the activities in order to guarantee the interest of the children towards our research subjects. We held our whole project of individual activities in November and December of 2018 to the children aged 3-5 in Kipinä. We ended up holding six different activities themed water and movement, sound, how animals prepare for the winter, states of water, space and colors.

In our experience we were able to find research subjects that were of interest to the children and the children were already interested in the activities we were holding based off on the immediate questions we received on what we were going to be doing that day the moment we walked into Kipinä in order to hold our second activity. On the other hand, science emphasized project activity only scratches the surface on what science emphasized early childhood education can do. The most important thing for the educator is to answer any questions the children may have about the world and if the educator is unable to answer, to research and investigate the answer together with the children.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste