Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutos pedagogisen johtamisen keinoin : uutta varhaiskasvatussuunnitelmaa johtamassa

Mälkönen, Laura (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyön raportti (1.414Mt)
Lataukset: 


Mälkönen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710342
Tiivistelmä
Uudet, velvoittavat varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ilmestyivät elokuussa 2017. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida toimintakulttuuria yhdessä turkulaisessa päiväkodissa suhteessa näihin uusiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, ja kehittämishankkeen avulla muuttaa toimintatapoja vastaamaan sitä. Samalla tavoitteena oli kerätä tietoa ja ymmärrystä uuden varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesta toiminnasta ja sen johtamisesta käytännössä. Pedagogisen johtamisen keinot olivat käytössä tässä muutosprosessissa.

Kehittämishankkeen metodiset valinnat mukailivat toimintatutkimuksen strategiaa. Se soveltui käytännönläheisyytensä puolesta hyvin kehittämishankkeeseen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ovat varsin laaja kokonaisuus ja toiminnan muuttaminen sen mukaiseksi oli moniuloitteinen toiminnan, sen kehittämisen ja tutkimuksen yhdistävä prosessi. Toimintatutkimuksen strategiassa toimintaa muutetaan suunnittelun ja arvioinnin, toiminnan ja reflektion myötä. Näiden pohjalta tehdään uusi suunnitelma, ja vaiheet toistuvat tavoitteiden kannalta riittävän monta kertaa syklisenä prosessina.

Kehittämishankkeen aikana päiväkodin henkilökunta kävi tutkijakehittäjän eli tämän opinnäytteen tekijän ohjauksessa läpi sekä itsenäisesti työskennellen, että yhteisesti läpi koko varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja arvioi sekä päiväkodin olemassa olevaa toimintakulttuuria suhteessa siihen, että sen myötä nousevia muutostarpeita. Kehittämisprosessin aikana näistä muutostarpeista lähdettiin luomaan uudenlaisia toimintatapoja, joita testattiin ja uudelleen muokattiin kehittämisen aikana. Työskentelytapoina prosessissa käytettiin oman toiminnan havainnointia, yhdessä sovittuihin kysymyksiin vastaamista ja keskustelua. Tutkijakehittäjä kirjasi kaiken ylös, ja näitä muistiinpanoja hyödynnettiin työskentelyn edetessä. Kehittämisprosessi sai päätöksensä koko henkilökunnan yhteisessä kehittämispäivässä, jossa käytiin läpi koko prosessi ja luotiin uudet toimintatavat. Kehittäminen jatkui kuitenkin koko seuraavan vuoden ajan, ja tämä opinnäytetyön prosessi toimikin lähinnä aloituksena sille työskentelyn laajuudesta huolimatta.

Kehittämishankkeen prosessi, työskentelytavat ja lopputulokset ovat kuvattuina tähän raporttiin. Tavoitteeni oli niiden sovellettavuus ja hyöty vastaavassa työskentelyssä.
 
National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care is released by the Finnish National Agency for Education. It is pursuant to the act on Early Childhood Education and Care and it gives the guidelines to all the work in Finnish early childhood education and care. The latest National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care was released on august 2017. The purpose of this thesis was to evaluate the education and care in one day-care center in the city of Turku and improve the ways to work to correspond the new National Core Curriculum. It aimed to achieve the comprehension of the core of that new National core curriculum.

The methodological choices adapted the strategy of action research. The strategy of action research was optional for this development process because it is reflective process aiming problem solving led by those who work with the subject. The problem was to change the work in day-care center to correspond the new National Core Curriculum. It was needed to do together so that the change would be real and become the ways to work. The strategy of action research combines the research and developmental activities. It goes on as a spiral of evaluation, planning, action and reflection and then continues as making a new plan of action.

During this developmental process the whole staff of the day-care center read the whole National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care and answered the questions concerning to that. Those answers were used as a base on the conversations about the ways to work corresponding to National Core Curriculum. Observating the ways to work was also an important part of this development project. The development project was lead by the maker of this thesis. Despite the project was wide and took a lot of time from everybody, it turned out to be just the beginning of the process to comprehend the core of the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care.

The result of this development process is this report.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste