Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

TYÖPROSESSIEN KEHITTÄMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPASSA LEAN-PERIAATTEITA HYÖDYNTÄMÄLLÄ – CASE S-MARKET TIKKULA

Jakonen, Minna (2019)

Avaa tiedosto
jakonen_minna.pdf (934.7Kt)
Lataukset: 


Jakonen, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610113
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka päivittäistavarakaupan työprosesseja voisi kehittää sujuvammiksi lean-johtamismenetelmiä ja -työkaluja hyödyntäen. Case-yrityksessä ongelmana oli se, että yksikön tehokkuus ei ollut tavoitellulla tasolla, mutta toisaalta käytössä olevat työtunnit eivät aina riittäneet päivän töiden tekemiseen.

Case-yrityksessä on kahden vuoden takaisen muutoksen myötä otettu käyttöön valmentavan johtamisen malli. Opinnäytetyön haluttiin tukevan uutta johtamismallia. Tämän vuoksi valmentava johtaminen otettiin osaksi opinnäytetyötä.

Tarkasteltavaksi prosessiksi valittiin tuoretuotteiden hyllytysprosessi, koska se on eniten työvoimaa vaativa prosessi case-yrityksen myymälätoiminnoissa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaustutkimusta. Aineistoa kerättiin havainnoimalla prosessia, pitämällä kirjanpitoa työtehtäviin käytetystä ajasta ja laatimalla kyselytutkimus henkilökunnalle.

Havainnoinnin ja aikataulukirjanpidon perusteella prosessista ja sen osioista laadittiin prosessikaaviot. Näiden perusteella hahmoteltiin arvovirtakuvaus, joka on tyypillinen prosessien kehittämiseen tarkoitettu lean-johtamisen työkalu. Arvovirtakuvauksen perusteella selvitettiin prosessin keskeisimmät kehityskohdat. Näiden havaitsemiseen hyödynnettiin erityisesti lean-filosofian teoriaa hukan eri lajeista.

Tutkimustuloksista selvisi, että prosessissa olevaa työn määrää voidaan vähentää poistamalla hukan aiheuttajia. Ajoittainen resurssien riittämättömyys johtui ainakin osittain siitä, että yksikön toimintatavat olivat vakioimattomia.

Kyselytutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että yksikön tavoitteissa ja palautekulttuurissa on kehittämistä. S-ryhmän arvo ”Uudistamme jatkuvasti toimintaamme” puuttui kokonaan yksikön tavoitteista. Palautetaitoihin ei koettu omaavan taitoja, ja henkilökunnan vastauksissa oli hajontaa saadun palautteen määrässä. Molemmat aiheet sopivat hyvin jatkotutkimusaiheiksi esimerkiksi korkeakouluopiskelijoille.

Arvovirtakuvauksen pohjalta laadittiin visuaalisia kuvauksia ja ajallisia tavoitteita valmentavan johtamisen ja kehittämistyön pohjaksi, yksikön esimiestiimin käyttöön.
 
In this thesis were studied how to improve the work processes in current grocery store by utilizing the Lean leadership methods and tools. In this particular store case, the problem was inadequate process efficiency, however sometimes there wasn’t enough usable working hours to finish all needed daily tasks.

Two years ago, coaching leadership method has been taken to use in this case store. The aim of this thesis was to support that new leadership model. That’s why coaching leadership method is partly taken account in this thesis.

The agreed scope of the process chosen to be the work process of handling fresh groceries, because that particular process seemed to be the one that requires most labor hours in this case store. The method agreed to be the qualitative case study. The background information was collected by observing the current process and noting the used working hours per each task and by creating a questionnaire survey for the store staff.

Process maps were created by using the observations and collected notes. According to those, the value stream maps were sketched. Value stream map is a typical lean method for improving processes. The most important development areas were spotted from the value stream maps. Observing those areas, the waste theory of Lean was especially used.

The results showed that the work needed in the current process can be reduced by removing the waste creators. One of the main reasons for occasional insufficient resource count was the non-standardized working methods.

Results from the questionnaire survey showed that there is a need for develop the goal setting and feedback culture in this particular case store. One of the values of S Group, ”We constantly renew our operations”, was completely missing from the store’s own aims. Based on the answers, the personnel felt lack of skills for giving feedback which was confirmed by the variation in answers concerning the amount of given feedback. Both are good areas for future studies.

According to the value stream map, the visual descriptions and time based objectives were created for the supervisor team as a base for improving the coaching leadership method. Based on the results, work processes in this case store can be improved to be more efficient by using the Lean methods and tools.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste