Näytä suppeat kuvailutiedot

Ravitsemiskeskus Ravioli Meilahden sisäisen viestinnän nykytila ja tulevaisuus

Kujanpää, Teemu (2010)

dc.contributor.authorKujanpää, Teemu
dc.date.accessioned2010-06-28T13:04:24Z
dc.date.available2010-06-28T13:04:24Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2010060811714
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/16985
dc.description.abstractSisäinen viestintä on nykyaikaisen yrityksen yksi tärkeimmistä voimavaroista. Sisäisen viestinnän sujuminen vaikuttaa suoraan yrityksen toimintaan, sillä sen tehtäviä ovat informointi, perehdytys, sisäinen markkinointi, vuorovaikutteisuus ja keskusteleminen. Työn tarkoituksena oli selvittää sisäisen viestinnän tilaa kohdeyrityksessä, ja sen pohjalta kehittää Ravioli Meilahden viestintää. Ravioli Meilahti on Suomen suurimman sairaalan yhteydessä toimiva ravitsemiskeskus. Se tekee ateriat sairaalan potilaille, henkilöstöravintolaan ja läheiseen Biomedicum Helsinkiin. Ravioli Meilahden toimintaan kuuluvat myös sairaalan tilaustarjoilut. Työntekijöitä yrityksessä on 85. Sisäistä viestintää tutkittiin kvantitatiivisellä menetelmällä keväällä 2010. Kysely tehtiin paperilomakkeella mahdollisimman suuren vastaajamäärän saamiseksi, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta päästä tekemään kyselyä sähköisesti. Kohderyhmänä oli Ravioli Meilahden koko henkilöstö. Vastaamisaikaa oli viikko. Vastausprosentiksi muodostui 50,5 %. Kyselyssä selvitettiin sisäisen viestinnän tilaa kasvokkaisviestinnän, painetun –ja sähköisen viestinnän osalta. Näistä kasvokkaisviestintää tutkittiin laajimmin, sillä se on keittiössä työskentelyn perusta. Tavoitteena kasvokkaisviestinnän tutkimisessa oli selvittää kokousten laatua työntekijän näkökulmasta. Painettuja –ja sähköistä viestintää tutkittiin kasvokkaisviestintää tukevana toimintona. Kyselyn keskeisinä tuloksina todettiin, että Ravioli Meilahden sisäinen viestintä on tyydyttävällä tasolla. Tasoa voidaan kuitenkin vieläkin nostaa esimerkiksi kehittämällä viestintää muun kuin suomenkielen edustajien osalta. Tutkimus myös osoitti, että iällä tai sukupuolella ei ole sisäiseen viestintään suoraa vaikutusta, vaan jokaisesta tutkittavasta ikäryhmästä ja sukupuolesta löytyy esimerkiksi sähköisen viestinnän tukijoita. Tutkimuksen vastaukset useissa kysymyksissä olivat asteikon keskivaiheilla. Näin olisikin syytä miettiä, mitä parhaisiin tuloksiin vaadittaisiin. Tutkimus myös tuotti sanallisia vastauksia, joista saatiin kehitysideoita. Kehitysideoita olivat muun muassa info-taulu päivittäisille asioille, kokouspöytäkirjojen saatavuuden täsmällisyys ja sähköisen viestinnän mahdollisuuksien käyttäminen. Näitä Ravioli Meilahti toteuttaa mahdollisuuksiensa mukaan.fi
dc.description.abstractIn-house communication is one of the most important resources of a company. When in-house communication works, it has direct influences on the company’s operations. In-house communication’s mission includes information, orientation, internal marketing, interaction and discussion. The purpose of this bachelor’s thesis study is to investigate in-house communication in the target company, and eventually improve the in-house communication in Ravioli Meilahti. Ravioli Meilahti is a catering centre which operates in connection with the biggest hospital in Finland. It makes meals to hospital patients, the staff restaurant and the adjoining Biomedicum Helsinki. Ravioli Meilahti is also responsible for private functions. Company has got 85 employees. In-house communication was studied using a quantitative method in spring of 2010. A paper questionnaire was used, because all potential respondents do not have an opportunity to respond to an electronic survey. The target group was the whole staff of Ravioli Meilahti. Responses were due within a week. The return percentage was 50, 5 %. The study investigated in-house communication divided into face to face communication, printed and electronic communication. Face to face communication was investigated most, because it is the base of kitchen work. The goal was to study the quality of meetings as perceived by employees. Printed and electronic communication were investigated because they support face to face communication. The main results of this study were that the in-house communication at Ravioli Meilahti is on a satisfactory level. They can raise the level higher, for example improving communication in other languages than Finnish. The study also showed that age and sex do not have direct impact on in-house communication, but for example every agegroup and sex has got supporters of electronic communication. The responses were often in the middle of the scale. So there is reason to think how to reach the best results. The study produced a great deal of verbal answers, which were a source of development ideas. These include establishing an info-board for daily matters, improving the availability of meeting memos and increasing the opportunities for electronic communication. Ravioli Meilahti will carry out these suggestions when possible.en
dc.language.isofin
dc.publisherHAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.subjectsuurkeittiöt
dc.subjectammattikeittiöt
dc.subjectsisäinen tiedotus
dc.subjecttiedonkulku
dc.subjectorganisaatioviestintä
dc.subjectviestintä
dc.subjectruokahuolto
dc.subjecthenkilöstöravintolat
dc.subjectsairaalat
dc.titleRavitsemiskeskus Ravioli Meilahden sisäisen viestinnän nykytila ja tulevaisuusfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/438
dc.organizationHAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
dc.keywordviestintä
dc.keywordtiedonkulku
dc.keywordsuurkeittiöt
dc.keywordammattikeittiöt
dc.contributor.organizationHAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Majoitus- ja ravitsemisala|sv=Inkvarterings- och kosthållsbranschen|en=Hotel and Restaurant|
dc.subject.disciplineHotelli- ja ravintola-alan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot