Documentation of modular game collection
Koponen, Juho (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710442
Tiivistelmä
The purpose of this thesis was to compile and develop the documentation of a modular
game collection, a learning tool commissioned by South-Eastern Finland University of
Applied Sciences. The design and implementation of the documentation for the game
collection is described in this thesis.
The modular game collection was developed with Unity game engine. Various
documentation tools and methods were used for the documentation of the game collection.
The requirements of the game collection changed during the development and affected the
documentation.
This thesis details the requirements and the design of the documentation, including
changes made in the process. The objective was to develop a documentation system
which, together with instructions, would enable a beginner game developer to construct
game projects. The development and utilization of the documentation methods are the
focus of this thesis, together with the documentation tools. The documentation system
consists of multiple subsystems, forming a comprehensive description of the functionality
and usage of the modular game collection.
The system and the related guidelines were developed as a result of this thesis. The
implemented system functions as a basis for the instructions of the learning tool. In order to
discover and correct the defects and deficiencies in documentation, usability testing of the
modular game collection is required. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää ja koota yhteenveto modulaarisen
pelikokoelman dokumentoinnista, jonka tilaajana on Kaakkois-Suomen
ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö käsittelee opetuskäyttöön kehitetyn pelikokoelman
dokumentoinnin suunnittelun ja toteutuksen käyttöä varten.
Modulaarinen pelikokoelma toteutettiin Unity-pelimoottorilla ja sen dokumentointia varten
käytettiin useita dokumentointityökaluja ja -tapoja. Pelikokoelman vaatimukset muuttuivat
kehitysvaiheessa ja muutokset vaikuttivat dokumentaatioon.
Dokumentoinnin vaatimusperusteet ja suunnittelu, sekä näihin kohdistuvat muutokset,
käsitellään opinnäytetyön ensimmäisissä osissa. Dokumentoinnin tavoitteena oli kehittää
dokumentaatiojärjestelmä, joka yhdessä ohjeiden kanssa mahdollistaisi peliprojektien
tuottamisen aloittelevalta pelinkehittäjältä. Opinnäytetyön pääosa keskittyy
dokumentaatiotapojen kehitykseen ja käyttöön yhdessä dokumentaatiotyökalujen kanssa.
Dokumentaatiojärjestelmä koostuu useammasta osajärjestelmästä muodostaen kattavan
kuvauksen modulaarisen pelikokoelman toiminnallisuudesta ja käytöstä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin modulaarisen pelikokoelman dokumentointi ja
dokumentoinnin ohjeistus kehitettyä. Toteutettu dokumentaatio toimii opetustyökalun
ohjeiden pohjana. Dokumentaation puutteellisuuden ja virheellisyyden kartoittamista ja
korjaamista varten vaaditaan jatkossa käyttötestausta.
game collection, a learning tool commissioned by South-Eastern Finland University of
Applied Sciences. The design and implementation of the documentation for the game
collection is described in this thesis.
The modular game collection was developed with Unity game engine. Various
documentation tools and methods were used for the documentation of the game collection.
The requirements of the game collection changed during the development and affected the
documentation.
This thesis details the requirements and the design of the documentation, including
changes made in the process. The objective was to develop a documentation system
which, together with instructions, would enable a beginner game developer to construct
game projects. The development and utilization of the documentation methods are the
focus of this thesis, together with the documentation tools. The documentation system
consists of multiple subsystems, forming a comprehensive description of the functionality
and usage of the modular game collection.
The system and the related guidelines were developed as a result of this thesis. The
implemented system functions as a basis for the instructions of the learning tool. In order to
discover and correct the defects and deficiencies in documentation, usability testing of the
modular game collection is required.
pelikokoelman dokumentoinnista, jonka tilaajana on Kaakkois-Suomen
ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö käsittelee opetuskäyttöön kehitetyn pelikokoelman
dokumentoinnin suunnittelun ja toteutuksen käyttöä varten.
Modulaarinen pelikokoelma toteutettiin Unity-pelimoottorilla ja sen dokumentointia varten
käytettiin useita dokumentointityökaluja ja -tapoja. Pelikokoelman vaatimukset muuttuivat
kehitysvaiheessa ja muutokset vaikuttivat dokumentaatioon.
Dokumentoinnin vaatimusperusteet ja suunnittelu, sekä näihin kohdistuvat muutokset,
käsitellään opinnäytetyön ensimmäisissä osissa. Dokumentoinnin tavoitteena oli kehittää
dokumentaatiojärjestelmä, joka yhdessä ohjeiden kanssa mahdollistaisi peliprojektien
tuottamisen aloittelevalta pelinkehittäjältä. Opinnäytetyön pääosa keskittyy
dokumentaatiotapojen kehitykseen ja käyttöön yhdessä dokumentaatiotyökalujen kanssa.
Dokumentaatiojärjestelmä koostuu useammasta osajärjestelmästä muodostaen kattavan
kuvauksen modulaarisen pelikokoelman toiminnallisuudesta ja käytöstä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin modulaarisen pelikokoelman dokumentointi ja
dokumentoinnin ohjeistus kehitettyä. Toteutettu dokumentaatio toimii opetustyökalun
ohjeiden pohjana. Dokumentaation puutteellisuuden ja virheellisyyden kartoittamista ja
korjaamista varten vaaditaan jatkossa käyttötestausta.