Sisäisen viestinnän kehittäminen Keski-Suomen maistraatissa
Kallio, Mari (2010)
Kallio, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512245
Tiivistelmä
Organisaatioiden sisäisen viestinnän merkitys korostuu entisestään yleisen tiedonvälityksen nopeutuessa sekä toimintojen tehostamispaineiden keskellä. Näin myös valtionhallinnossa, jossa toimintoja tiivistetään ja henkilötyövuosia supistetaan virastojen tähdätessä niille asetettuihin tavoitteisiin.
Opinnäytetyössä selvitettiin Keski-Suomen maistraatin sisäisen viestinnän nykytilaa ja sisäisen viestinnän kehittämiskohteita. Lisäksi selvitettiin, miten yhteiskäytössä olevaa R-asemaa voidaan kehittää tehokkaammaksi ja toimivammaksi tiedottamisen kanavaksi.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena koko henkilöstölle. Kyselylomake muotoiltiin Osmo A. Wiion kehittämästä OCD-mittaristosta kohdeorganisaation tarpeita vastaavaksi. Sisäisen viestinnän kehittämiskohteita ja – ideoita tutkittiin lisäksi avoimilla kysymyksillä.
Teoreettisessa viitekeyksessä käsiteltiin organisaatioviestintää ja tarkemmin sisäisen viestinnän osuutta. Lisäksi tarkasteltiin viestinnän edellytyksiä ja viestinnän esteitä. Sisäistä viestintää tutkittiin organisaatioviestinnän näkökulmasta.
Tulosten perusteella vastaajat olivat melko tyytyväisiä maistraatin sisäisen viestinnän nykytilaan. Maistraatin vakiintuneet viestintämuodot olivat aktiivisesti seurattuja ja vastaajat kokivat oman viestintäosaamisensa riittävänä. Kehittämiskohteiksi nousivat esimiesviestintä, palaverikäytännöt sekä sähköpostiviestintä. Lisäksi vastaajat toivoivat saavansa enemmän palautetta työstään. Tiedonkulun puutteiksi koettiin tiedon hajanaisuus ja ristiriitaisuus sekä tiedon jääminen matkan varrelle.
Opinnäytetyössä selvitettiin Keski-Suomen maistraatin sisäisen viestinnän nykytilaa ja sisäisen viestinnän kehittämiskohteita. Lisäksi selvitettiin, miten yhteiskäytössä olevaa R-asemaa voidaan kehittää tehokkaammaksi ja toimivammaksi tiedottamisen kanavaksi.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena koko henkilöstölle. Kyselylomake muotoiltiin Osmo A. Wiion kehittämästä OCD-mittaristosta kohdeorganisaation tarpeita vastaavaksi. Sisäisen viestinnän kehittämiskohteita ja – ideoita tutkittiin lisäksi avoimilla kysymyksillä.
Teoreettisessa viitekeyksessä käsiteltiin organisaatioviestintää ja tarkemmin sisäisen viestinnän osuutta. Lisäksi tarkasteltiin viestinnän edellytyksiä ja viestinnän esteitä. Sisäistä viestintää tutkittiin organisaatioviestinnän näkökulmasta.
Tulosten perusteella vastaajat olivat melko tyytyväisiä maistraatin sisäisen viestinnän nykytilaan. Maistraatin vakiintuneet viestintämuodot olivat aktiivisesti seurattuja ja vastaajat kokivat oman viestintäosaamisensa riittävänä. Kehittämiskohteiksi nousivat esimiesviestintä, palaverikäytännöt sekä sähköpostiviestintä. Lisäksi vastaajat toivoivat saavansa enemmän palautetta työstään. Tiedonkulun puutteiksi koettiin tiedon hajanaisuus ja ristiriitaisuus sekä tiedon jääminen matkan varrelle.