Äänisuunnittelua harjoitteilla
Alanen, Valtteri (2019)
Alanen, Valtteri
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051810491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051810491
Tiivistelmä
Kirjallisena opinnäytetyönäni olen sovittanut teatteriäänisuunnittelijan työtä työryhmän kesken toteutettavien harjoitteiden muotoon. Opinnäyteyön materiaalina olen käyttänyt ääni- ja teatterityöhön sekä äänen filosofiaan liittyvää kirjallisuutta ja omaa kokemuspoh-jaani niin teatteriäänisuunnittelijana kuin teatterin tekijänä laajemminkin.
Avaan ensin äänen kanssa työskentelyyn liittyvää perustermistöä, ja puran äänen kanssa työskennellessäni kohtaamani äänen kahtiajaon musiikkiin ja hälyyn. Esittelen myös kolme omalle äänityölleni keskeistä peruselementtiä: kappaleen, tilan ja tehosteen, sekä määrittelen lyhyesti muita teatteriesitykseen liittyviä ääni-ilmiöitä.
Tämän opinnäytetyön keskeisintä sisältöä ovat harjoitteet, jotka tähtäävät keskeneräisen näytelmän äänisuunnitelman elementtien luomiseen, tai teoksen äänisuunnittelun muuten eteenpäin viemiseen. Harjoitteet on jaoteltu virittäviin, ryhmäimprovisatorisiin, nuotteja tai nuotintamista hyödyntäviin sekä ääniteknologiaa vaativiin harjoitteisiin. Suurin osa harjoitteista on kuitenkin kirjoitettu teknologisesti agnostiseen ja osallistujien kannalta tasa-arvoiseen muotoon, jotta kynnys niiden toteuttamiseen olisi mahdollisimman matala.
Lopuksi esittelen äänisuunnittelulle sovittamani devising-teatterin valmistusprosessin, ikään kuin viitekehyksenä äänisuunnittelun harjoitemuotoiselle työstämiselle. Pohdin myös lyhyesti omaa polkuani äänisuunnittelijaksi ja teatteritaiteilijaksi. For this thesis I have transposed elements of a sound-designers work into exercises for a workgroup. As material for the thesis, I have used literature concerning sound-work and the philosophy of sound in theatre and in general, as well as my own experience as a sound designer and a theatre artist.
At first, I introduce some basic terminology of the field, and deconstruct the division of sound into noise and music. I also present three basic categories for elements of a sound-design, as well as a number of sound-phenomena associated with a theatre performance.
Central to the thesis is a collection of exercises, that aim to create elements for, or otherwise develop, a sound-design for a theatre piece in the making. I have divided them in to four categories: exercises to tune the work group, for group-improvisations, to work with notation and to work with technological equipment. However, I have strived to write most of the material as technologically agnostic and for a group of equal individuals, so as to keep the barrier to put the exercises in to practice as low as possible.
Finally, I present a process of devised theatre, as applied to the work of a sound designer. The purpose of this is to provide context for the exercises. I also shortly ponder on my path towards becoming a sound-designer and a theatre-artist.
Avaan ensin äänen kanssa työskentelyyn liittyvää perustermistöä, ja puran äänen kanssa työskennellessäni kohtaamani äänen kahtiajaon musiikkiin ja hälyyn. Esittelen myös kolme omalle äänityölleni keskeistä peruselementtiä: kappaleen, tilan ja tehosteen, sekä määrittelen lyhyesti muita teatteriesitykseen liittyviä ääni-ilmiöitä.
Tämän opinnäytetyön keskeisintä sisältöä ovat harjoitteet, jotka tähtäävät keskeneräisen näytelmän äänisuunnitelman elementtien luomiseen, tai teoksen äänisuunnittelun muuten eteenpäin viemiseen. Harjoitteet on jaoteltu virittäviin, ryhmäimprovisatorisiin, nuotteja tai nuotintamista hyödyntäviin sekä ääniteknologiaa vaativiin harjoitteisiin. Suurin osa harjoitteista on kuitenkin kirjoitettu teknologisesti agnostiseen ja osallistujien kannalta tasa-arvoiseen muotoon, jotta kynnys niiden toteuttamiseen olisi mahdollisimman matala.
Lopuksi esittelen äänisuunnittelulle sovittamani devising-teatterin valmistusprosessin, ikään kuin viitekehyksenä äänisuunnittelun harjoitemuotoiselle työstämiselle. Pohdin myös lyhyesti omaa polkuani äänisuunnittelijaksi ja teatteritaiteilijaksi.
At first, I introduce some basic terminology of the field, and deconstruct the division of sound into noise and music. I also present three basic categories for elements of a sound-design, as well as a number of sound-phenomena associated with a theatre performance.
Central to the thesis is a collection of exercises, that aim to create elements for, or otherwise develop, a sound-design for a theatre piece in the making. I have divided them in to four categories: exercises to tune the work group, for group-improvisations, to work with notation and to work with technological equipment. However, I have strived to write most of the material as technologically agnostic and for a group of equal individuals, so as to keep the barrier to put the exercises in to practice as low as possible.
Finally, I present a process of devised theatre, as applied to the work of a sound designer. The purpose of this is to provide context for the exercises. I also shortly ponder on my path towards becoming a sound-designer and a theatre-artist.