Lähiesimiestyön toteutuminen ja työhyvinvointiyhteydet ensihoitajien näkökulmasta
Palokangas, Jukka (2019)
Palokangas, Jukka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010635
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten lähiesimiestyön eri toiminnot toteutuvat kenttäjohtajan toteuttamassa lähiesimiestyössä Soiten ensihoitokeskuksessa sekä mitä lähiesimiestyön toimintoja ensihoitajat pitävät tärkeinä ja millaisia työhyvinvointiyhteyksiä niillä on ensihoitajien näkökulmasta.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli Soiten ensihoitajat. Aineisto kerättiin webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse vastaajina toimiville ensihoitajille (N = 83). Kyselylomakkeen kysymyksien teemat nousivat tämän tutkimuksen teoriaosuuden pohjalta, joka on koottu systemoidulla tiedonhaulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 61 ensihoitajaa (n = 61) ja vastausprosentti oli 73,5. Kysely suoritettiin 20.3.2019–3.4.2019.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Soiten ensihoitokeskuksen kenttäjohtajien suorittamat lähiesimiestyön eri toiminnot toteutuvat tällä hetkellä ensihoitajien mielestä joko hyvin tai erittäin hyvin.
Parhaiten lähiesimiestyön toiminnoista toteutui yhteyden saaminen lähiesimieheen, asiallinen käyttäytyminen henkilöstöä kohtaan sekä turvallisen työympäristön edistäminen. Huonoiten toteutuivat lähiesimiehen fyysinen läsnäolo, rakentavan palautteen antaminen sekä henkilöstön mukaan ottaminen päätöksentekoon. Ensihoitajat kokivat tärkeimmiksi lähiesimiestyön toiminnoiksi lähiesimiehen luotettavuuden, henkilöstön tasapuolisen kohtelun sekä arvostuksen henkilöstöä kohtaan. Ensihoitajat kokivat eniten lähiesimiestyön eri toimintojen työhyvinvointiyhteyttä henkilöstön tasapuoliseen kohteluun, lähiesimiehen luottamukseen sekä lähiesimiehen asialliseen käytökseen.
Tutkimustulosten perusteella lähiesimiestyön kehittämisessä kannattaa kiinnittää huomiota lähiesimiestyön toimintoihin, joissa ensihoitajien kokemukset nykytilanteesta eivät vastanneet heidän kokemaansa tärkeyttä tai työhyvinvointiyhteyttä. Lähiesimiestyön toimintoja, joissa ensihoitajien kokema tärkeys tai työhyvinvointiyhteys vastasivat vähiten ensihoitajien kokemuksia nykytilanteesta, olivat esimiehen luotettavuus, arvostus, tasapuolinen kohtelu sekä positiivisen ja rakentavan palautteen anto.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli Soiten ensihoitajat. Aineisto kerättiin webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse vastaajina toimiville ensihoitajille (N = 83). Kyselylomakkeen kysymyksien teemat nousivat tämän tutkimuksen teoriaosuuden pohjalta, joka on koottu systemoidulla tiedonhaulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 61 ensihoitajaa (n = 61) ja vastausprosentti oli 73,5. Kysely suoritettiin 20.3.2019–3.4.2019.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Soiten ensihoitokeskuksen kenttäjohtajien suorittamat lähiesimiestyön eri toiminnot toteutuvat tällä hetkellä ensihoitajien mielestä joko hyvin tai erittäin hyvin.
Parhaiten lähiesimiestyön toiminnoista toteutui yhteyden saaminen lähiesimieheen, asiallinen käyttäytyminen henkilöstöä kohtaan sekä turvallisen työympäristön edistäminen. Huonoiten toteutuivat lähiesimiehen fyysinen läsnäolo, rakentavan palautteen antaminen sekä henkilöstön mukaan ottaminen päätöksentekoon. Ensihoitajat kokivat tärkeimmiksi lähiesimiestyön toiminnoiksi lähiesimiehen luotettavuuden, henkilöstön tasapuolisen kohtelun sekä arvostuksen henkilöstöä kohtaan. Ensihoitajat kokivat eniten lähiesimiestyön eri toimintojen työhyvinvointiyhteyttä henkilöstön tasapuoliseen kohteluun, lähiesimiehen luottamukseen sekä lähiesimiehen asialliseen käytökseen.
Tutkimustulosten perusteella lähiesimiestyön kehittämisessä kannattaa kiinnittää huomiota lähiesimiestyön toimintoihin, joissa ensihoitajien kokemukset nykytilanteesta eivät vastanneet heidän kokemaansa tärkeyttä tai työhyvinvointiyhteyttä. Lähiesimiestyön toimintoja, joissa ensihoitajien kokema tärkeys tai työhyvinvointiyhteys vastasivat vähiten ensihoitajien kokemuksia nykytilanteesta, olivat esimiehen luotettavuus, arvostus, tasapuolinen kohtelu sekä positiivisen ja rakentavan palautteen anto.