Soraääniä - Työkaluja laulun säröefektien opettamiseen
Pesu, Jaakko (2019)
Pesu, Jaakko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työkaluja laulun särötehosteiden opettamiseen. Monet laulajat haluaisivat oppia tuottamaan särötehosteita, mutta niiden opetus ja niihin liittyvä osaaminen on vähäistä. Särötehosteisiin liittyy myös voimakkaita ennakkoasenteita ja aiheettomia pelkoja. Tiedon ja toimivien menetelmien lisääntyminen auttaisi vähentämään aiheeseen liittyviä virheellisiä uskomuksia.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, joka toteutettiin opetuskokeilun muodossa. Tietopohja kehittämistyötä varten kerättiin tutustumalla aiempiin tutkimuksiin ja julkaisuihin sekä haastattelemalla kokeneita asiantuntijoita. Tietoa kerättiin särötekniikoiden jaottelusta, niiden fysiologisista syntytavoista sekä toimivista opetusmenetelmistä.
Opetuskokeiluun valittiin neljä erilaista testioppilasta, joilla kaikilla oli vahva laulutekninen pohja. Oppilaille pidettiin neljä 15 minuutin mittaista yksilöopetustuokiota erilaisista särötehosteisiin liittyvistä aiheista. Oppilaat saivat tehtäväkseen harjoitella itsenäisesti opetustuokioissa käsiteltyjä asioita, ja heidän kokemuksiaan ja ennakkoasenteitaan kyseltiin palautehaastattelujen avulla. Lopuksi pidettiin yhteinen ryhmäkeskustelu.
Oppilaat kertoivat saaneensa paljon hyödyllistä tietoa eri särötekniikoista ja kokivat pystyvänsä harjoittelemaan niitä tulevaisuudessa myös omatoimisesti. Myös särötekniikoihin liittyvät pelot vähentyivät. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaan omien tavoitteiden määrittely ja opettajan asiantuntemus ovat tärkeässä asemassa särötehosteiden opetuksessa. Ne lisäävät oppilaan motivaatiota ja luovat tarpeellista turvallisuuden tunnetta. Opetuskokeilussa käytetyt menetelmät osoittautuivat lähtökohtaisesti toimiviksi, mutta myös opettajalta vaaditaan tietoa ja taitoa. Opinnäytetyö tarjoaa hyvän pohjan menetelmien jatkokehitystä varten.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, joka toteutettiin opetuskokeilun muodossa. Tietopohja kehittämistyötä varten kerättiin tutustumalla aiempiin tutkimuksiin ja julkaisuihin sekä haastattelemalla kokeneita asiantuntijoita. Tietoa kerättiin särötekniikoiden jaottelusta, niiden fysiologisista syntytavoista sekä toimivista opetusmenetelmistä.
Opetuskokeiluun valittiin neljä erilaista testioppilasta, joilla kaikilla oli vahva laulutekninen pohja. Oppilaille pidettiin neljä 15 minuutin mittaista yksilöopetustuokiota erilaisista särötehosteisiin liittyvistä aiheista. Oppilaat saivat tehtäväkseen harjoitella itsenäisesti opetustuokioissa käsiteltyjä asioita, ja heidän kokemuksiaan ja ennakkoasenteitaan kyseltiin palautehaastattelujen avulla. Lopuksi pidettiin yhteinen ryhmäkeskustelu.
Oppilaat kertoivat saaneensa paljon hyödyllistä tietoa eri särötekniikoista ja kokivat pystyvänsä harjoittelemaan niitä tulevaisuudessa myös omatoimisesti. Myös särötekniikoihin liittyvät pelot vähentyivät. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaan omien tavoitteiden määrittely ja opettajan asiantuntemus ovat tärkeässä asemassa särötehosteiden opetuksessa. Ne lisäävät oppilaan motivaatiota ja luovat tarpeellista turvallisuuden tunnetta. Opetuskokeilussa käytetyt menetelmät osoittautuivat lähtökohtaisesti toimiviksi, mutta myös opettajalta vaaditaan tietoa ja taitoa. Opinnäytetyö tarjoaa hyvän pohjan menetelmien jatkokehitystä varten.