Skapandet av en visuell identitet för ett nystartat företag
Hindersson, Linus (2019)
Hindersson, Linus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010643
Tiivistelmä
I detta examensarbete behandlar jag processen för skapandet av en visuell identitet och vad det innebär att skapa ett ansikte utåt för ett nytt företag. Den visuella identiteten består av bland annat företagets logo och färger och är ofta det första som kunden ser och något som de baserar sitt första intryck på. Det visuella bör därför vara tilltalande och återspegla personligheten som företaget vill förmedla utåt. En väldesignad och intresseväckande logo är också något som väcker intresset hos nya potentiella kunder.
Syftet med detta examensarbete är att skapa en snygg och stilren logo för terrassbaren The Pier, som skall öppnas sommaren 2019 i Ingå gästhamn. Jag skapar också en grafisk manual med regler och riktlinjer för hur man använder sig av det grafiska materialet. Utöver det så skapar jag även en hemsida där kunder lätt skall kunna hitta information om verksamheten.
Arbetet är uppdelat i tre delar, en teoretisk och en praktisk del, samt en avslutning där jag bedömer mitt eget arbete. Jag går först genom teorin om varumärkesidentitet och om den visuella identiteten, och behandlar därefter det jag lärt mig av teorin i den empiriska delen, där jag utformar det grafiska och presenterar resultatet av mitt arbete. Den fullständiga grafiska manualen bifogas i slutet av arbetet.
Syftet med detta examensarbete är att skapa en snygg och stilren logo för terrassbaren The Pier, som skall öppnas sommaren 2019 i Ingå gästhamn. Jag skapar också en grafisk manual med regler och riktlinjer för hur man använder sig av det grafiska materialet. Utöver det så skapar jag även en hemsida där kunder lätt skall kunna hitta information om verksamheten.
Arbetet är uppdelat i tre delar, en teoretisk och en praktisk del, samt en avslutning där jag bedömer mitt eget arbete. Jag går först genom teorin om varumärkesidentitet och om den visuella identiteten, och behandlar därefter det jag lärt mig av teorin i den empiriska delen, där jag utformar det grafiska och presenterar resultatet av mitt arbete. Den fullständiga grafiska manualen bifogas i slutet av arbetet.