Analysing and developing corporate social responsibility in Merlin Entertainments Group and the Sea Life aquariums
Hämäläinen, Hanna (2010)
Hämäläinen, Hanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512180
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia
yhteiskuntavastuun teoreettista perustaa liiketoiminta ympäristössä ja analysoida sitä käytännössä tapaustutkimuksen kautta. Tavoitteena oli myös koota yhteiskuntavastuun kehittämisen viitekehys kohdeyritykselle.
Teoreettinen osuus kattaa laajasta yhteiskuntavastuuseen liittyviä perusasioita; tärkeimmät käsitteet ja määritelmät, näkökulmat, suhde sidosryhmiin, arvioituja syitä sekä vaikutuksia ja yhteiskuntavastuuseen liitettyjä standardeja ja mittaustapoja.
Tutkimuksen kohdeyritys oli Merlin Entertainments Group sekä sen omistamat Sea Life yleisöakvaariot. Merlin on kansainvälinen käyntikohde yritys, jolla on yli 60 kohdetta 13 eri maassa. Sea Life akvaariot muodostavat ison osan näistä kohteista, Sea Lifeja on yhteensä 32, joista 31 sijaitsee Euroopassa.
Tapaustutkimus toteutettiin 2009-2010 ja se sisälsi
valikoiman erilaisia metodeja; kohdeyrityksen sisäisten ja ulkoisten materiaalien, ohjeistuksien ja muun tiedon analysointi, kysely Sea Life:ien johtajille sekä osallistuva
havainnointi.
Yhteiskuntavastuu on hyvin ajankohtainen aihe sekä liike- että akateemisessa maailmassa. Vaikka aihe kokonaisuudessaan on vielä varsin väitelty eikä yhtä, universaalia määritelmää
ole olemassa, kiinnostus ja tietoisuus aiheeseen on kasvussa sekä liike- että akateemisessa maailmassa että kuluttajien ja media parissa. Yksinkertaisimmillaan yhteiskuntavastuu
tarkoittaa ympäristöön ja yhteiskuntaan kohdistuvien toiminnan vaikutusten tiedostamista ja huomioimista liiketoiminnassa ja vähintään negatiivisten vaikutusten minimoimista.
Tapaustutkimus paljasti, että Merlin Entertainments Group on hyvällä alulla yhteiskuntavastuun saralla konsernitasolla, koska perustyötä on tehty ja aloitettu strategisen suunnittelun ja toimintasuunnitelmien osalta sekä yhteistyössä yhteiskuntavastuuseen liittyvien organisaatioiden kanssa. Kuitenkin yksikkötasolla käsite on vielä varsin tuntematon eikä vastuullisuus asioita ole käsitelty vaikkakin yksikkö tasollakin on käytännöntasolla nähtävissä vastuullista ajattelua ja toimintaa. Yhteiskuntavastuun kehittäminen eteenpäin vaatii ylemmän johtotason sitoutumista, tehokasta viestintää sekä
resursseja.
yhteiskuntavastuun teoreettista perustaa liiketoiminta ympäristössä ja analysoida sitä käytännössä tapaustutkimuksen kautta. Tavoitteena oli myös koota yhteiskuntavastuun kehittämisen viitekehys kohdeyritykselle.
Teoreettinen osuus kattaa laajasta yhteiskuntavastuuseen liittyviä perusasioita; tärkeimmät käsitteet ja määritelmät, näkökulmat, suhde sidosryhmiin, arvioituja syitä sekä vaikutuksia ja yhteiskuntavastuuseen liitettyjä standardeja ja mittaustapoja.
Tutkimuksen kohdeyritys oli Merlin Entertainments Group sekä sen omistamat Sea Life yleisöakvaariot. Merlin on kansainvälinen käyntikohde yritys, jolla on yli 60 kohdetta 13 eri maassa. Sea Life akvaariot muodostavat ison osan näistä kohteista, Sea Lifeja on yhteensä 32, joista 31 sijaitsee Euroopassa.
Tapaustutkimus toteutettiin 2009-2010 ja se sisälsi
valikoiman erilaisia metodeja; kohdeyrityksen sisäisten ja ulkoisten materiaalien, ohjeistuksien ja muun tiedon analysointi, kysely Sea Life:ien johtajille sekä osallistuva
havainnointi.
Yhteiskuntavastuu on hyvin ajankohtainen aihe sekä liike- että akateemisessa maailmassa. Vaikka aihe kokonaisuudessaan on vielä varsin väitelty eikä yhtä, universaalia määritelmää
ole olemassa, kiinnostus ja tietoisuus aiheeseen on kasvussa sekä liike- että akateemisessa maailmassa että kuluttajien ja media parissa. Yksinkertaisimmillaan yhteiskuntavastuu
tarkoittaa ympäristöön ja yhteiskuntaan kohdistuvien toiminnan vaikutusten tiedostamista ja huomioimista liiketoiminnassa ja vähintään negatiivisten vaikutusten minimoimista.
Tapaustutkimus paljasti, että Merlin Entertainments Group on hyvällä alulla yhteiskuntavastuun saralla konsernitasolla, koska perustyötä on tehty ja aloitettu strategisen suunnittelun ja toimintasuunnitelmien osalta sekä yhteistyössä yhteiskuntavastuuseen liittyvien organisaatioiden kanssa. Kuitenkin yksikkötasolla käsite on vielä varsin tuntematon eikä vastuullisuus asioita ole käsitelty vaikkakin yksikkö tasollakin on käytännöntasolla nähtävissä vastuullista ajattelua ja toimintaa. Yhteiskuntavastuun kehittäminen eteenpäin vaatii ylemmän johtotason sitoutumista, tehokasta viestintää sekä
resursseja.