Glöm inte att se mig, även om jag inte ser dig : Handledningsmaterial för professionella inom social- och hälsovården som kommer i kontakt med synnedsatta barn
Guseff, Annika; Lemberg, Lisa; Mäkelä, Heini (2019)
Guseff, Annika
Lemberg, Lisa
Mäkelä, Heini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010625
Tiivistelmä
Detta funktionella examensarbete behandlar barn med synnedsättningar och hur deras delaktighet samt resurser kan stödas. Examensarbetet ingår i projektet ”Resursstarka barn” som börjat redan år 2017 i Yrkeshögskolan Novia. Syftet med arbetet är att beskriva hur man mångprofessionellt kan stöda barnets delaktighet och dess resurser att bemästra och leva med en synnedsättning. Målet är att utveckla ett handledningsmaterial i första hand för professionella inom social- och hälsovården men även för studerande och övriga som kommer i kontakt med synnedsatta barn. Materialet kommer att vara tillgängligt på webbsidan ”Resursstarka barn”.
Metoden för examensarbetet utgår från en processinriktad metod med impulser av traditionella litteraturstudier. Frågeställningarna för arbetet är: Hur kan synnedsatta barns resurser stärkas? Hur kan synnedsatta barns delaktighet stödas? Hur kan mötet mellan professionella och synnedsatta barn stärkas?
Resultatet för examensarbetet är en broschyr med stöd och tips för professionella inom social- och hälsovården som kommer i kontakt med synnedsatta barn. Broschyren behandlar bland annat principer för bemötande, språkutveckling och dess betydelse för kommunikationen och delaktigheten samt handledning och vad som bör tas i beaktande då man handleder ett synnedsatt barn. Broschyren finns som bilaga i arbetet.
Metoden för examensarbetet utgår från en processinriktad metod med impulser av traditionella litteraturstudier. Frågeställningarna för arbetet är: Hur kan synnedsatta barns resurser stärkas? Hur kan synnedsatta barns delaktighet stödas? Hur kan mötet mellan professionella och synnedsatta barn stärkas?
Resultatet för examensarbetet är en broschyr med stöd och tips för professionella inom social- och hälsovården som kommer i kontakt med synnedsatta barn. Broschyren behandlar bland annat principer för bemötande, språkutveckling och dess betydelse för kommunikationen och delaktigheten samt handledning och vad som bör tas i beaktande då man handleder ett synnedsatt barn. Broschyren finns som bilaga i arbetet.