Opiskelijoiden stressi, ahdistuneisuus ja hyvinvointi : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Nurmilaukas, Taru; Turkkila, Heidi (2019)
Nurmilaukas, Taru
Turkkila, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010745
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä tietoa opiskelijoiden stressiin ja ahdistuneisuuteen vaikuttavista tekijöistä, selvittää keinoja stressin ja ahdistuksen ennaltaehkäisyyn sekä tutkia tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelijan kokemaan hyvinvointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Mukaan kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kahdeksan tutkimusta. Tutkimukset analysoitiin sisällönanalyysilla. Opinnäytetyössä käsittelemme stressiä, ahdistusta sekä hyvinvointia käsitteenä. Teoriaosassa käsitellään kokonaiskuvan saamiseksi myös yleisesti nuoruutta sekä opiskelua osana nuoren elämää.
Kirjauskatsauksen tulosten perusteella opiskelijan stressiä ja ahdistusta aiheuttavat tekijät voidaan jakaa sisäisiin tekijöihin, joita ovat esim. puutteellinen palautuminen ja huono elämänhallinta sekä ulkoisiin tekijöihin, kuten sosiaalisten suhteiden puuttuminen ja ulkopuolelta tulevat paineet. Opiskelijoiden stressiä ja uupumista ennaltaehkäiseviä keinoja ovat elämän- ja ajanhallinta, terveelliset elämäntavat, sosiaalinen verkosto ja stressinhallinnan tukemisen lisääminen uusia menetelmiä hyödyntäen. Opiskelijan hyvinvointiin lisäävästi vaikuttavia tekijöitä ovat hyvä elämänhallinta, riittävä sosiaalinen ja taloudellinen tuki, aktiivisuus, liikunta ja hyvät elämäntavat sekä elämänilo. Hyvinvointiin alentavasti vaikuttavia tekijöitä ovat huono elämänhallinta, sosiaalisen tuen puute, terveysongelmat ja turvattomuus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelustressi ja ahdistuneisuus ovat yhteydessä koulumenestykseen ja opintojen loppuun saattamiseen. Opiskelijoiden stressiin ja ahdistuneisuuteen liittyvän tietoisuuden lisääminen, oireiden varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen ovat ensiarvoisia hyvän opiskelukyvyn ylläpitämiseksi. Hyvinvointikoulutusta tulisi lisätä oppilaitoksissa ja sen tulisi tapahtua muun opetustyön lomassa. Elämänhallinta ja sen tukeminen nousivat keskeiseksi vaikuttavaksi tekijäksi kaikilla tutkimuksen osa-alueilla. The purpose of this thesis was to search for information about factors that are related to student stress and anxiety, to explore ways to prevent stress and anxiety and to study factors that are related to the well-being of students.
This thesis is a descriptive literature review of eight different studies that were analysed with content analysis. The theory section of this thesis discusses the concepts of stress, anxiety and well-being. In order to get a comprehensive view of the subject, the theory section also discusses youth and studies as a part of young people’s lives.
Based on the results of the literature review, the factors that cause stress and anxiety to students can be divided into internal factors, such as insufficient recuperation and lack of life management and external factors, such as lack of social relationships and external pressures. The factors that prevent student stress and burnout are life and time management, a healthy lifestyle, social network and increased support in stress management with new procedures. The factors that increase the well-being of students are good life management skills, adequate social and financial support, activity, exercising, a healthy lifestyle and the joy of life. The factors that reduce well-being are poor life management skills, lack of social support, health issues and the sense of insecurity.
It can be concluded that study stress and anxiety are connected to academic success and completing one’s studies. In order to maintain good study performance, it is of primary importance to increase awareness of student stress and anxiety and to identify and address symptoms at an early stage. Schools should provide more wellness training and it should be integrated into other education. Key factors in every part of this study were life management and its support.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Mukaan kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kahdeksan tutkimusta. Tutkimukset analysoitiin sisällönanalyysilla. Opinnäytetyössä käsittelemme stressiä, ahdistusta sekä hyvinvointia käsitteenä. Teoriaosassa käsitellään kokonaiskuvan saamiseksi myös yleisesti nuoruutta sekä opiskelua osana nuoren elämää.
Kirjauskatsauksen tulosten perusteella opiskelijan stressiä ja ahdistusta aiheuttavat tekijät voidaan jakaa sisäisiin tekijöihin, joita ovat esim. puutteellinen palautuminen ja huono elämänhallinta sekä ulkoisiin tekijöihin, kuten sosiaalisten suhteiden puuttuminen ja ulkopuolelta tulevat paineet. Opiskelijoiden stressiä ja uupumista ennaltaehkäiseviä keinoja ovat elämän- ja ajanhallinta, terveelliset elämäntavat, sosiaalinen verkosto ja stressinhallinnan tukemisen lisääminen uusia menetelmiä hyödyntäen. Opiskelijan hyvinvointiin lisäävästi vaikuttavia tekijöitä ovat hyvä elämänhallinta, riittävä sosiaalinen ja taloudellinen tuki, aktiivisuus, liikunta ja hyvät elämäntavat sekä elämänilo. Hyvinvointiin alentavasti vaikuttavia tekijöitä ovat huono elämänhallinta, sosiaalisen tuen puute, terveysongelmat ja turvattomuus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelustressi ja ahdistuneisuus ovat yhteydessä koulumenestykseen ja opintojen loppuun saattamiseen. Opiskelijoiden stressiin ja ahdistuneisuuteen liittyvän tietoisuuden lisääminen, oireiden varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen ovat ensiarvoisia hyvän opiskelukyvyn ylläpitämiseksi. Hyvinvointikoulutusta tulisi lisätä oppilaitoksissa ja sen tulisi tapahtua muun opetustyön lomassa. Elämänhallinta ja sen tukeminen nousivat keskeiseksi vaikuttavaksi tekijäksi kaikilla tutkimuksen osa-alueilla.
This thesis is a descriptive literature review of eight different studies that were analysed with content analysis. The theory section of this thesis discusses the concepts of stress, anxiety and well-being. In order to get a comprehensive view of the subject, the theory section also discusses youth and studies as a part of young people’s lives.
Based on the results of the literature review, the factors that cause stress and anxiety to students can be divided into internal factors, such as insufficient recuperation and lack of life management and external factors, such as lack of social relationships and external pressures. The factors that prevent student stress and burnout are life and time management, a healthy lifestyle, social network and increased support in stress management with new procedures. The factors that increase the well-being of students are good life management skills, adequate social and financial support, activity, exercising, a healthy lifestyle and the joy of life. The factors that reduce well-being are poor life management skills, lack of social support, health issues and the sense of insecurity.
It can be concluded that study stress and anxiety are connected to academic success and completing one’s studies. In order to maintain good study performance, it is of primary importance to increase awareness of student stress and anxiety and to identify and address symptoms at an early stage. Schools should provide more wellness training and it should be integrated into other education. Key factors in every part of this study were life management and its support.