Cloetta Suomi Oy:n irtomakeisten tilaus-toimitusprosessin tehostaminen
Helander, Kirsi (2019)
Helander, Kirsi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110859
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Cloetta Suomi Oy:n irtomakeisten tilaus-toimitusprosessia voidaan tehostaa. Työssä tutkittiin valmiiksi mallinnettuja hyllykuvia myyntikentällä tehtävien irtomakeistuotteiden tilauksissa sekä kartoitettiin muita tehostamis mahdollisuuksia tekemällä toimintatutkimus Cloetta Suomi Oy:n menekinedistäjien keskuudessa. Kustannustehokkuutta irtomakeisten osalta mitataan Cloetta Suomi Oy:llä laskemalla käytetyt tunnit jaettuna toimitetut nettokilot per vähittäismyymälä.
Tutkimus tehtiin haastattelemalla Cloetta Suomi Oy:n henkilöstöä ja DSV Solutions Oy:n varastovastaavia sekä tekemällä toimintatutkimus Cloetta Suomi Oy:n menekinedistäjille. Lisäksi tutkimukseen kuului perehtymistä yhden työpäivän ajan menekinedistäjän kanssa K-supermarketissa.
Tutkimus osoitti, että keräilyä tilauksenmukaisessa järjestyksessä ei anna tehostamismahdollisuutta nykymuodossa. Jatkotutkimusta ehdotetaan seuraavan selvityksen aiheeksi. Toimintatutkimus osoitti, että muutoksissa, jotka koskevat niin irtomakeisten pakkauksia, irtomakeisten telineitä sekä muita muutoksia, suositellaan projekteihin ottaamaan menekinedistäjiä mukaan. Toinen ehdotettava vaihtoehto on koostaa työryhmä menekinedistäjistä, jotta menekinedistäjien käytännön tarpeet ja näkökulmat muutoksissa tulevat hyvin huomioiduksi. The aim of this thesis was to find ways to improve the Pick & xix sweet business and to study if pre-modelled shelf images could be utilized for ordering Pick & Mix sweet products and if there could be any other ways to enhance the order process and hence the sales and cost efficiency of the business. Cost efficiency for Pick & Mix sweets is measured at Cloetta Suomi Oy by calculating the hours spent divided by the net weight of sweets delivered per retail store.
The study method used was action research. The study was conducted by interviewing Cloetta Suomi Oy's personnel, DSV Solutions Oy's warehouse manager and conducting a survey among Cloetta Suomi Oy's merchandisers. In addition, the study included familiarization of the working day of a merchandiser at a K-supermarket.
The research showed that collecting the orders in the warehouse based on the order of arrival does not improve cost effiency but more research on the topic is needed. The action study showed that when changes are made for example packaging or display units of the sweets, merchandisers´ views should be considered as they have the best knowledge of what kind of practical needs there are.
Tutkimus tehtiin haastattelemalla Cloetta Suomi Oy:n henkilöstöä ja DSV Solutions Oy:n varastovastaavia sekä tekemällä toimintatutkimus Cloetta Suomi Oy:n menekinedistäjille. Lisäksi tutkimukseen kuului perehtymistä yhden työpäivän ajan menekinedistäjän kanssa K-supermarketissa.
Tutkimus osoitti, että keräilyä tilauksenmukaisessa järjestyksessä ei anna tehostamismahdollisuutta nykymuodossa. Jatkotutkimusta ehdotetaan seuraavan selvityksen aiheeksi. Toimintatutkimus osoitti, että muutoksissa, jotka koskevat niin irtomakeisten pakkauksia, irtomakeisten telineitä sekä muita muutoksia, suositellaan projekteihin ottaamaan menekinedistäjiä mukaan. Toinen ehdotettava vaihtoehto on koostaa työryhmä menekinedistäjistä, jotta menekinedistäjien käytännön tarpeet ja näkökulmat muutoksissa tulevat hyvin huomioiduksi.
The study method used was action research. The study was conducted by interviewing Cloetta Suomi Oy's personnel, DSV Solutions Oy's warehouse manager and conducting a survey among Cloetta Suomi Oy's merchandisers. In addition, the study included familiarization of the working day of a merchandiser at a K-supermarket.
The research showed that collecting the orders in the warehouse based on the order of arrival does not improve cost effiency but more research on the topic is needed. The action study showed that when changes are made for example packaging or display units of the sweets, merchandisers´ views should be considered as they have the best knowledge of what kind of practical needs there are.