Ketterä myynnin johtaminen ohjelmistoyrityksessä : Case Collapick Company Oy
Paakinaho, Henna (2019)
Paakinaho, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110855
Tiivistelmä
Collapick Company Oy on Joensuussa ja Tampereella toimiva ohjelmistoyritys, joka auttaa yrityksiä digitalisoimaan liiketoimintaansa ihminen edellä. Yksi yrityksen merkittävä strateginen päämäärä on kannattavan kasvun saavuttaminen ja myynnin nähdään olevan tärkeässä roolissa sen saavuttamisessa. Työn tavoitteena oli kehittää myynnin johtamisen ja mittaamisen toimintamalleja kasvavan yrityksen tarpeisiin. Sen tarkoituksena oli selvittää, testata ja dokumentoida ketteriä myynnin johtamisen toimintamalleja Collapick Company Oy:lle.
Työssä noudatettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Työn aikana toimeksiantajalle toteutettiin ja testattiin erilaisia toimintamalleja niin, että työn toteuttaja itse osallistui sekä toteutukseen että testaukseen. Toimintamallien rakentamisessa hyödynnettiin olemassa olevaa teoriatietoa. Teoriatietoa etsittiin monialaisesti, jotta toimintamallien kehittämiseen saatiin ideoita myös ulkopuolelta.
Työn aikana Collapick Company Oy:lle kehitettiin erilaisia myynnin johtamisen ja mittaamisen toimintamalleja, joita jalkautettiin käytäntöön. Näitä olivat esimerkiksi sprinttimalli ja myynnin johtamisen kartta. Lisäksi kehitettiin myynnin mittaamista sekä myynti- ja tuotantotiimin välistä yhteistyötä. Toimintamallien kehittämisellä oli vaikutusta yrityksessä myös myynnin ulkopuolella. Tämä työ toimii erinomaisena pohjana myös myynnin kehittämisessä tulevaisuudessa.
Työn yksi tärkeimmistä oivalluksista oli se, kuinka tärkeää on ottaa myyntitiimi mukaan myös myynnin johtamisen kehittämiseen. Tämän toi merkittävää hyötyä ja laajempaa näkökulmaa esimerkiksi mittareita kehitettäessä sekä myyntiprosessia parannettaessa.
Työn tulokset on kehitetty ja testattu nimenomaan toimeksiantajayritykselle. Työn aikana kehitettyjä toimintamalleja ei siis voida välttämättä suoraan hyödyntää toisessa yrityksessä vaan niitä pitää mukauttaa kohdeyrityksen tarpeiden mukaan.
Työssä noudatettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Työn aikana toimeksiantajalle toteutettiin ja testattiin erilaisia toimintamalleja niin, että työn toteuttaja itse osallistui sekä toteutukseen että testaukseen. Toimintamallien rakentamisessa hyödynnettiin olemassa olevaa teoriatietoa. Teoriatietoa etsittiin monialaisesti, jotta toimintamallien kehittämiseen saatiin ideoita myös ulkopuolelta.
Työn aikana Collapick Company Oy:lle kehitettiin erilaisia myynnin johtamisen ja mittaamisen toimintamalleja, joita jalkautettiin käytäntöön. Näitä olivat esimerkiksi sprinttimalli ja myynnin johtamisen kartta. Lisäksi kehitettiin myynnin mittaamista sekä myynti- ja tuotantotiimin välistä yhteistyötä. Toimintamallien kehittämisellä oli vaikutusta yrityksessä myös myynnin ulkopuolella. Tämä työ toimii erinomaisena pohjana myös myynnin kehittämisessä tulevaisuudessa.
Työn yksi tärkeimmistä oivalluksista oli se, kuinka tärkeää on ottaa myyntitiimi mukaan myös myynnin johtamisen kehittämiseen. Tämän toi merkittävää hyötyä ja laajempaa näkökulmaa esimerkiksi mittareita kehitettäessä sekä myyntiprosessia parannettaessa.
Työn tulokset on kehitetty ja testattu nimenomaan toimeksiantajayritykselle. Työn aikana kehitettyjä toimintamalleja ei siis voida välttämättä suoraan hyödyntää toisessa yrityksessä vaan niitä pitää mukauttaa kohdeyrityksen tarpeiden mukaan.