Digitaalisuuden vaikutukset lasten fyysiseen aktiivisuuteen päiväkodissa
Välipirtti, Emmi (2019)
Välipirtti, Emmi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010671
Tiivistelmä
Fyysisen aktiivisuuden tai passiivisuuden tottumukset urautuvat hyvin nuorena, minkä vuoksi alle kouluikäisten lasten kanssa tulisi liikkua paljon. (Telama et al. 2013.) Suomessa lasten liikkumattomuus on tutkitusti ongelma (mm Soini 2015, Mäki et al. 2010, Nupponen et al. 2010, Kokko & Mehtälä 2016, Haapala et al. 2016, Reunamo & Kyhälä 2016). Nykyään lapset liikkuvat liian vähän, keskimäärin yhdestä kahteen tuntia päivässä.
Liikuntateknologian vaikutuksista hyvinvointiin on olemassa tutkimustietoa. Tutkimuksista on saatu viitteitä, että liikuntateknologialla on positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin. Lapsille suunnatun liikuntateknologian hyödyntämisestä löytyy käytännön kokemuksia, mutta tieteellistä tutkimustietoa lasten liikuntateknologian hyödyntämisestä on kuitenkin toistaiseksi saatavilla varsin vähän.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää digitalisuuden mahdollisuuksia vaikuttaa alle kouluikäisten lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi kartoittaa, miten digitalisuutta voidaan hyödyntää lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä. Tutkimuksen teoreettisessa osassa muodostettiin teoreettinen viitekehys, johon tutkimuksen empiirinen osa pohjautui. Empiirisessä osassa tutkittiin digitalisaation ja päiväkodin toimintojen yhteyttä lasten fyysisen aktiivisuuteen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi tietoa siitä, miten digitalisuutta on mahdollista hyödyntää lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Tutkimuksen perusteella digitalisuudella on mahdollista tukea päiväkotien toiminnan suunnittelua ja vaikuttaa positiivisesti lasten fyysiseen aktiivisuuden määrään. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää päiväkotien toiminnan suunnittelussa lapsia aktivoivampaan suuntaan.
Liikuntateknologian vaikutuksista hyvinvointiin on olemassa tutkimustietoa. Tutkimuksista on saatu viitteitä, että liikuntateknologialla on positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin. Lapsille suunnatun liikuntateknologian hyödyntämisestä löytyy käytännön kokemuksia, mutta tieteellistä tutkimustietoa lasten liikuntateknologian hyödyntämisestä on kuitenkin toistaiseksi saatavilla varsin vähän.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää digitalisuuden mahdollisuuksia vaikuttaa alle kouluikäisten lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi kartoittaa, miten digitalisuutta voidaan hyödyntää lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä. Tutkimuksen teoreettisessa osassa muodostettiin teoreettinen viitekehys, johon tutkimuksen empiirinen osa pohjautui. Empiirisessä osassa tutkittiin digitalisaation ja päiväkodin toimintojen yhteyttä lasten fyysisen aktiivisuuteen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi tietoa siitä, miten digitalisuutta on mahdollista hyödyntää lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Tutkimuksen perusteella digitalisuudella on mahdollista tukea päiväkotien toiminnan suunnittelua ja vaikuttaa positiivisesti lasten fyysiseen aktiivisuuden määrään. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää päiväkotien toiminnan suunnittelussa lapsia aktivoivampaan suuntaan.