Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mahdollisuuksia-opinnäytetyökonsertti : muinaiskiinalainen I Ching ja Per Nørgård monitaiteellisen lyömäsoitinkonsertin keskiössä

Toivanen, Johanna (2019)

 
Avaa tiedosto
Toivanen_Johanna.pdf (18.26Mt)
Lataukset: 


Toivanen, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010717
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee opinnäytetyökonserttiani, jonka keskiössä on tanskalaisen säveltäjän Per Nørgårdin I Ching -teoksen kolmas osa ”The gentle, the penetrating”. Opinnäytetyö koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osuudesta, joista taiteellisen osuuden toteutin ”Mahdollisuuksia” -nimisenä konserttina, jossa lyömäsoitinmusiikki, äänisuunnittelu ja valot yhdistyivät monitaiteelliseksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyökonsertin tallenne löytyy Tampereen konservatorion kirjastosta.

Kirjallinen osuus taustoittaa Per Nørgårdin maailmankatsomusta hänen sävellystyönsä taustalla keskittyen I Ching -teoksen kannalta keskeisiin aspekteihin ja ajanjaksoihin. Koska Per Nørgårdin I Ching -teos pohjautuu muinaiskiinalaiseen I Ching -oraakkelikirjaan, esittelen kirjan syntyhistoriaa ja rakennetta.

”Mahdollisuuksia”-konsertissani Nørgårdin teoksen ympärille valikoituivat John Cagen Improvisation for Frame Drum with or without Jingles sekä Arvo Pärtin Spiegel im Spiegel, jonka sovitin marimballe, pianolle ja crotaleksille.

Taiteellisen osuuden kokoavassa raportissa pohdin konsertin yleisen analyysin lisäksi rooleja ja haasteita, joita kohtasin suunnitellessani, valmistaessani ja toteuttaessani konserttiani. Tämän lisäksi keskityn pohtimaan konserttini pääteoksen eli Nørgårdin kappaleen kanssa läpikäymääni prosessia valmistelusta ja harjoittelusta aina sen esittämiseen saakka kuten myös sitä, mitä kaikkea uutta olen opinnäytetyöprosessin aikana oppinut.

Haluan opinnäytetyölläni tarjota lyömäsoittajalle, joka aikoo soittaa Per Nør-gårdin I Ching -teoksen tai sen osia, taustamateriaalia taiteellisen työskentelyn tueksi. Opinnäytetyö tarjoaa samalla myös kenelle tahansa katsauksen muinaiskiinalaiseen I Ching -kirjaan ja säveltäjä Per Nørgårdin sävellystyön taustalla oleviin vaikutteisiin ja erilaisiin tapoihin tarkastella maailmaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste