Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaliseringens påverkan på bankernas verksamhet i Finland: En kvalitativ undersökning av vilka hot digitaliseringen medfört för bankerna

Westerdahl, Dennis (2019)

 
Avaa tiedosto
Westerdahl_Dennis.pdf (1.063Mt)
Lataukset: 


Westerdahl, Dennis
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710422
Tiivistelmä
Digitaliseringen är inget nytt inom bankbranschen men har på senare år tagit fart på allvar. Nya aktörer, som till stor del uppstår med hjälp av Fin Tech, drar nytta av den ständigt utvecklade teknologin och tränger sig in sig på marknaden för att konkurrera med bankerna. Bankerna står därmed inför en stor utmaning. Kundernas krav och förväntningar ökar hela tiden, vilket tvingar bankerna att förändra sin verksamhet för att hänga med och inte gå miste om sina kunder. Fin Tech-aktörer är inte lika reglerade som bankerna och har lättare att utveckla sina tjänster för att kunna skräddarsy tjänster enligt kundernas behov.

Syftet med arbetet är att ta reda på om den traditionella bankens verksamhet är hotad av de nya aktörerna på marknaden, samt hur bankerna kan komma att se ut i framtiden. Undersökningens syfte var att ta reda på om bankerna själva anser sig hotade av de nya aktörerna på marknaden och hur de själva tror att bankerna kommer att se ut i framtiden. För insamlandet av data användes en kvalitativ forskning i form av tre intervjuer med personer med olika lång erfarenhet och arbetsuppgifter inom bankbranschen.

Resultatet av undersökningen visar att bankerna kommer att vara tvungna att förändra sin verksamhet för att hänga med. Bankerna ser inte de nya aktörerna som ett direkt hot för sin verksamhet, men det kommer att inverka negativt på bankernas resultat. I framtiden kommer bankernas kontor att minska till antalet, till följd av att kunderna mer och mer övergår till digitala tjänster. De flesta ärenden kan skötas via bankens nättjänster, men större ärenden kommer även i framtiden att kräva fysiska möten.
 
Digitization is nothing new in the banking industry, but in recent years it has taken off seriously. New actors, which are largely realized by Fin Tech, benefit the constantly developing technology and penetrate the market to compete with the banks. The banks thus face a major challenge. Customers' demands and expectations are constantly increasing, which forces the banks to change their business to keep up and not lose their customers. Fine Tech-companies are not as regulated as the banks and have easier to develop their services in order to be able to tailor services according to customer needs.

The purpose of the thesis is to find out whether the traditional banks’ position is threatened by the new actors in the market, and how the banks may look in the future. The purpose of the survey was to find out if the banks themselves consider themselves threatened by the new actors in the market and how they believe that the banks will look in the future. For the collection of data, a qualitative research was used, in the form of three interviews with people with different long experience and tasks in the banking industry.

The result of the survey shows that the banks will have to change their business to keep up. The banks do not see the new actors as a direct threat for their business, but they will have a negative impact on the banks’ results. In the future, the banks' offices will decrease in number, as customers increasingly move to digital services. Most things can be done digitally via the banks’ services online, but larger cases will need traditional meetings even in the future.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste