Kehityskeskustelujen merkitys työyhteisössä
Vuokkiniemi, Saana (2019)
Vuokkiniemi, Saana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010615
Tiivistelmä
Kehityskeskustelut ovat monessa yrityksessä joka vuotinen prosessi. Keskustelun
avulla organisaation eri tahot pyrkivät käymään avointa, luottamuksellista sekä rakentavaa keskustelua yhteisistä tavoitteista, strategiasta, nykyisestä tilanteesta sekä mahdollisista kehitystarpeista.
Onnistuessaan kehityskeskustelut ovat tehokas johtamisen työkalu, jonka avulla pystytään kehittämään koko organisaation toimintaa haluttuun suuntaan. Yksilötasolla
keskustelun käyminen lisää työhyvinvointia, motivaatiota omaa työtä kohtaan sekä tukee ja luo luottamusta alaisen ja esimiehen väliselle vuorovaikutukselle.
Opinnäytetyön aiheena on kehityskeskustelujen merkitys työyhteisössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, ovatko kehityskeskustelujen nykyiset käytännöt toimivia, vai pitäisikö niitä kehittää. Työssä tutkittiin Vantaan kaupungin noin neljänkymmenen hengen talousyksikköä. Organisaatiossa käydään kehityskeskusteluja vuosittain ja käytäntö on kaikille työntekijöille tuttu. Organisaatio ja sen toimintatavat ovat
myös tutkimuksen tekijälle tuttuja.
Tutkimus toteutettiin Webropol -kyselyllä, jossa keskeisiä teemoja olivat työhyvinvointi, avoimuus alaisen ja esimiehen välillä, luottamus, vuorovaikutus sekä omassa
työssä jaksaminen. Tutkimuksen avulla kartoitettiin nykyiset toimintatavat sekä
kuinka ne on koettu. Vastaajille annettiin mahdollisuus tuoda esille kehitystarpeita liittyen kehityskeskusteluihin.
Opinnäytetyössä käydään läpi kehityskeskustelun historiaa sekä sujuvan kehityskeskustelun prosessikuvaus. Työssä nostetaan esille merkittäviä asioita, jotka vaikuttavat
keskustelun lopulliseen tulokseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa mahdolliset
kehitystarpeet, joita hiomalla ja muokkaamalla organisaatio saisi keskusteluista mahdollisimman paljon irti ja käydyn keskustelun lopputulos olisi jokaista osapuolta palkitseva. Performance appraisal is an annual process in many enterprises. Through conversation, an organization’s different quarters strive to have open, confidential and constructive dialogue about their goals, strategies, current situation and possible development needs.
When successful, performance appraisal is an effective leadership tool, through which
an organization can be developed in the right direction. On an individual level, performance appraisal increases wellbeing at work and motivation towards one’s work. It
also supports and creates trust in interaction between employee and manager.
The topic of the thesis is the significance of performance appraisal in the working
community. The goal of the thesis was to find out whether the current performance
appraisal practices were functional or if they needed to be developed. The study was
carried out at a forty-personned financial unit in City of Vantaa. Performance appraisal
is carried out at the organization once a year and the practice is familiar to all the staff.
The organization and its operation modes are also familiar to the researcher.
The study was carried out using a Webropol-questionnaire, the central themes being
well-being at work, transparency between employee and manager, trust, interaction
and coping in one’s own work. Current practices and how they have been perceived
were surveyed through the study. The respondents were given an opportunity to raise
development needs regarding performance appraisal.
The thesis goes through the history of performance appraisal and the process of fluent
performance appraisal. Significant factors that affect the outcome of performance appraisal are raised. The goal of the study was to identify possible development needs,
which if worked on, the organization can get more out of performance appraisal and
make it rewarding for all involved.
avulla organisaation eri tahot pyrkivät käymään avointa, luottamuksellista sekä rakentavaa keskustelua yhteisistä tavoitteista, strategiasta, nykyisestä tilanteesta sekä mahdollisista kehitystarpeista.
Onnistuessaan kehityskeskustelut ovat tehokas johtamisen työkalu, jonka avulla pystytään kehittämään koko organisaation toimintaa haluttuun suuntaan. Yksilötasolla
keskustelun käyminen lisää työhyvinvointia, motivaatiota omaa työtä kohtaan sekä tukee ja luo luottamusta alaisen ja esimiehen väliselle vuorovaikutukselle.
Opinnäytetyön aiheena on kehityskeskustelujen merkitys työyhteisössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, ovatko kehityskeskustelujen nykyiset käytännöt toimivia, vai pitäisikö niitä kehittää. Työssä tutkittiin Vantaan kaupungin noin neljänkymmenen hengen talousyksikköä. Organisaatiossa käydään kehityskeskusteluja vuosittain ja käytäntö on kaikille työntekijöille tuttu. Organisaatio ja sen toimintatavat ovat
myös tutkimuksen tekijälle tuttuja.
Tutkimus toteutettiin Webropol -kyselyllä, jossa keskeisiä teemoja olivat työhyvinvointi, avoimuus alaisen ja esimiehen välillä, luottamus, vuorovaikutus sekä omassa
työssä jaksaminen. Tutkimuksen avulla kartoitettiin nykyiset toimintatavat sekä
kuinka ne on koettu. Vastaajille annettiin mahdollisuus tuoda esille kehitystarpeita liittyen kehityskeskusteluihin.
Opinnäytetyössä käydään läpi kehityskeskustelun historiaa sekä sujuvan kehityskeskustelun prosessikuvaus. Työssä nostetaan esille merkittäviä asioita, jotka vaikuttavat
keskustelun lopulliseen tulokseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa mahdolliset
kehitystarpeet, joita hiomalla ja muokkaamalla organisaatio saisi keskusteluista mahdollisimman paljon irti ja käydyn keskustelun lopputulos olisi jokaista osapuolta palkitseva.
When successful, performance appraisal is an effective leadership tool, through which
an organization can be developed in the right direction. On an individual level, performance appraisal increases wellbeing at work and motivation towards one’s work. It
also supports and creates trust in interaction between employee and manager.
The topic of the thesis is the significance of performance appraisal in the working
community. The goal of the thesis was to find out whether the current performance
appraisal practices were functional or if they needed to be developed. The study was
carried out at a forty-personned financial unit in City of Vantaa. Performance appraisal
is carried out at the organization once a year and the practice is familiar to all the staff.
The organization and its operation modes are also familiar to the researcher.
The study was carried out using a Webropol-questionnaire, the central themes being
well-being at work, transparency between employee and manager, trust, interaction
and coping in one’s own work. Current practices and how they have been perceived
were surveyed through the study. The respondents were given an opportunity to raise
development needs regarding performance appraisal.
The thesis goes through the history of performance appraisal and the process of fluent
performance appraisal. Significant factors that affect the outcome of performance appraisal are raised. The goal of the study was to identify possible development needs,
which if worked on, the organization can get more out of performance appraisal and
make it rewarding for all involved.