Kuoronjohtajan sosiaaliset taidot harjoitustilanteessa
Saarela, Markus (2009)
Saarela, Markus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111055
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111055
Tiivistelmä
Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä tutkimuksen kohteena on kuoronjohtajan sosiaaliset taidot harjoitustilanteessa. Aineistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake, joka teetettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun kulttuurialalla (musiikki) huhtikuussa 2009. Vastaajat olivat pääosin kuoronjohdon opiskelijoita ja ammattilaisia. Vastaajia oli yhteensä 13.
Kyselylomake pohjautui avoimiin kysymyksiin ja sen tarkoitus oli saada tietoa kuoronjohtajan sosiaalisista taidoista. Vastauksissa ilmeni, että kuoronjohtajan on kyettävä huomioimaan laulajat yksilöinä ja ryhmänä. Kuoronjohtaja on vastuussa kuoron yhteishengestä ja kuoroharjoituksissa vallitsevasta ilmapiiristä. Positiivinen ja rakentava palaute on tärkeä osa kuoroharjoituksia. Kuoronjohtajan on osattava kuunnella ja hänen on myös oltava selkeäsanainen. Kuoronjohtajan työssä sanattomalla vuorovaikutuksella on suuri merkitys musiikin ja muidenkin viestittävien asioiden ilmaisemisessa. Vastauksista ilmeni, että tehokkainta kuoronjohtajan sanatonta viestintää ovat ilmeet ja eleet. Tärkeänä nousi myös kuoronjohtajan käsien käyttö ja johtamistekniikka. Kuoronjohtajan odotetaan olevan avoin, innostunut ja positiivinen kaikkia kohtaan.
Johtopäätöksenä todetaan, että on hyvä kun kuoronjohtaja tekee työtään omalla persoonallisella tavallaan eikä kopioiden muita. Toisten tekemisestä oppii, mutta sitäkin enemmän kuoronjohtajan tulisi hyödyntää omia vahvuuksiaan ja käyttää niitä kuoroa harjoituttaessa. Sosiaaliset taidot voivat myös kehittyä kun kuoronjohtaja työskentelee kuoronsa parissa.
Kyselylomake pohjautui avoimiin kysymyksiin ja sen tarkoitus oli saada tietoa kuoronjohtajan sosiaalisista taidoista. Vastauksissa ilmeni, että kuoronjohtajan on kyettävä huomioimaan laulajat yksilöinä ja ryhmänä. Kuoronjohtaja on vastuussa kuoron yhteishengestä ja kuoroharjoituksissa vallitsevasta ilmapiiristä. Positiivinen ja rakentava palaute on tärkeä osa kuoroharjoituksia. Kuoronjohtajan on osattava kuunnella ja hänen on myös oltava selkeäsanainen. Kuoronjohtajan työssä sanattomalla vuorovaikutuksella on suuri merkitys musiikin ja muidenkin viestittävien asioiden ilmaisemisessa. Vastauksista ilmeni, että tehokkainta kuoronjohtajan sanatonta viestintää ovat ilmeet ja eleet. Tärkeänä nousi myös kuoronjohtajan käsien käyttö ja johtamistekniikka. Kuoronjohtajan odotetaan olevan avoin, innostunut ja positiivinen kaikkia kohtaan.
Johtopäätöksenä todetaan, että on hyvä kun kuoronjohtaja tekee työtään omalla persoonallisella tavallaan eikä kopioiden muita. Toisten tekemisestä oppii, mutta sitäkin enemmän kuoronjohtajan tulisi hyödyntää omia vahvuuksiaan ja käyttää niitä kuoroa harjoituttaessa. Sosiaaliset taidot voivat myös kehittyä kun kuoronjohtaja työskentelee kuoronsa parissa.